fbpx

הושיטו ידיים, זה לא בשמיים

צילום: pixabay
מה הקשר בין פירוק הפלמ"ח ל'כנר על הגג'? איפה ייפגשו קלפטר וביאליק? איך ישתלבו חגיגות האהבה של ט"ו באב עם חמישים שנים למלחמת יום כיפור? והאם אפשר לדבר על יהדות, דמוקרטיה ורפורמה מבלי להעצים
את השסע החברתי הקיים?
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

"יש דברים שכולנו מסכימים עליהם. לגבי השאר – זה לא בשמיים"; זהו המוטו המלווה את פסטיבל 'לא בשמיים' מיום היוסדו. בעשרים וחמש השנים שחלפו מאז נוסד, ידעה החברה הישראלית לא מעט רגעי משבר וקושי, אך נדמה ששנה זו עולה על קודמותיה. הביטוי "לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא" משמעו ביהדות כי התורה, אף שניתנה משמיים ולכאורה היא מעבר להשגתם של בני אנוש, נתונה לפירוש המתעמקים בה בהתאם להבנתם. כולנו משתמשים בביטוי השגור "זה לא בשמיים" כשאנו מבקשים לבטא תפיסה על פיה דבר-מה אינו נבצר מאתנו, בני האדם, אם נתאמץ עד מאוד להשיגו. רעיון יפה ורב ערך, שראוי, דווקא בימים אלה, ובלב המחלוקת והפילוג החברתי, לאמצו.

כשאנו מבקשים לבטא תפיסה על פיה דבר-מה אינו נבצר מאתנו, בני האדם, אם נתאמץ עד מאוד להשיגו

אירועי פסטיבל 'לא בשמיים', שיתקיימו במכללת תל-חי ומוקדים נוספים בגליל העליון בין ה-1 ל-3 באוגוסט, מוכיחים גם השנה, כיצד תפיסות שונות ואף מנוגדות יכולות לדור יחד ברעות. במהלך שלושת ימי הפסטיבל – שמושך אליו מדי שנה אלפי מבוגרים וצעירים מכל הארץ, דתיים חילוניים ומה שביניהם – יתקיימו עשרות אירועים בהשתתפות כ-90 מרצים, אנשי רוח ודוברים מהשורה הראשונה בישראל. ההרצאות והדיונים יעסקו בסוגיות מרכזיות בחברה הישראלית – יהודיות, מוסריות וחברתיות – שצפויות לעורר שיח עמוק, כן ונוגע ללב. כל אלה, ועוד מגוון רחב של רבי שיח, סיורי תוכן והופעות חיות, מייצרים חיבור ייחודי ומרתק בין יהדות, ישראליות, טבע ותרבות.

חיים נחמן ביאליק. צילום: זולטן קלוגר

אוֹמְרִים, אַהֲבָה יֵשׁ בָּעוֹלָם – מַה־זֹּאת אַהֲבָה?"

השנה יעמוד הפסטיבל בסימן 150 שנים להולדתו של חיים נחמן ביאליק; 75 שנים למדינת ישראל ולפירוק הפלמ"ח; 50 שנים למלחמת יום כיפור; וכאמור, 25 שנים ל'לא בשמיים'; כשברקע חגיגות ט"ו באב, המעניקות גם לנושאים 'הרציניים' ניחוח קליל ורומנטי. הנה הצצה לחלק קטן מהמופעים והאירועים שצפויים השנה בפסטיבל:

'כנר על הגג' – המחזמר היהודי הגדול של כל הזמנים בהפקת המופת של התיאטרון העברי ובכיכובם של נתן דטנר, סנדרה שדה, שי גבסו, שרי צוריאל ועוד. סיפורם המוכר של טוביה וחמש בנותיו משקף את אירועי סוף המאה ה-19 ברוסיה, אז נאלצו יהודים רבים לנטוש את בתיהם בעקבות הפוגרומים והגירוש, ולהגר אל מחוץ לרוסיה. בסיפור בולטות מגמות שהיו נפוצות באותה תקופה כגון חילון, התבוללות, מודרניזציה וגם הסוציאליזם, שהחל להראות אז את סימניו הראשונים.

להזמנת כרטיסים: https://bit.ly/3rsnvZ0

'כנר על הגג'. צילום: יוסי צבקר
'כנר על הגג' – הטריילר הרשמי. באדיבות התיאטרון העברי

'לוקח ת'זמן' – מחווה מוסיקלית ליצחק קלפטר, מחלוצי הרוק הישראלי ומי שנחשב עד היום לגדול הגיטריסטים שצמחו כאן, בהשתתפות חמי רודנר, אלון עדר ופיטר רוט, במופע להקה סוחף המביא את מיטב שיריו ואת נגינתו המופלאה של יצחק קלפטר, מכל תקופות יצירתו שכתב לעצמו ולאחרים: כוורת, צליל מכוון, הכבש ה-16, אריק איינשטיין, גידי גוב, גלי עטרי, יעל לוי, יגאל בשן, אריק סיני, והשירים האהובים: היא כל כך יפה, צליל מכוון, לוקח ת'זמן, האהבה שלי, דמיון חופשי, שיר אהבה בדואי, יושב על הגדר ועוד רבים וטובים.

להזמנת כרטיסים: https://bit.ly/46NKDkT

יצחק קלפטר. צילום: ג'רר אלון
חמי רודנר (צילום: אלדד רפאלי), פיטר רוט (צילום: רונן פדידה) ואלון עדר (צילום: אורית פניני)

'אתם זוכרים את השירים' – מופע מחווה מוסיקלי ליהונתן גפן בהשתתפות עידן טולדנו, גלי שדה, גיא נחמיאס ויותם הלוי, עם ביצועים משלל יצירתו הענפה לאורך השנים מכל הסגנונות ומכל האלבומים.

'הכניסיני תחת כנפך'  – עומר בן רובי מארח את הרבנית ימימה מזרחי ואת היוצר והזמר מיקי גבריאלוב בהפקה מקורית לפסטיבל 'לא בשמיים'. בשירו המפורסם, 'הכניסיני תחת כנפך', מרחיב המשורר הלאומי את היריעה לכל מי שמחפש כנף, אם ואחות ומעט נחמה.

מיקי גבריאלוב. צילום: רונן אקרמן

'אח פגישה שכזאת' – צה"ל מצדיע לפלמ"ח! מופע מוסיקלי מרגש במלאת 75 שנה למדינה ולצה"ל עם שירי הלהקה הצבאית הראשונה, הצ'יזבטרון, בהשתתפות אלי גורנשטיין, אופירה גלוסקא ואחרים.

אלי גורנשטיין (צילום: אופיר גפקוביץ) ואופירה גלוסקא (צילום: ראובן חיון)

'מרוב אהבה' – שיר, סיפור וגעגוע ליוסי בנאי, בהשתתפות עידו מוסרי ומעין גולדברג ובניצוחו של אייל חביב. מסע קומי ומוסיקלי לתוך שפע אינסופי של שירים, מערכונים, פואטיקה וסיפורים, בליווי הרכב קאמרי נפלא ובעיבודים חדשים וייחודיים.

'גרוסמן' – מפגש עם עדי ארבל וסרטה המלווה את גרוסמן במבט קרוב ולוקח את הצופים לטיול פנימי בנפשו וביצירתו.

'על הארץ והמסורת היהודית ביצירתו של א.ב. יהושע' – רב שיח בהנחיית ד"ר עידו הררי.

רוני קובן מארח את הרבנית ימימה מזרחי למפגש ראשון פנים אל פנים בניסיון לפצח את ה-DNA של הרבנית שהייתה לתופעה ייחודית חוצת מגזרים.

רוני קובן (צילום: אבישג שאר ישוב) והרבנית ימימה מזרחי (צילום: רעות קופרברג)

על יהדות, דמוקרטיה ומה שביניהן

על רקע המחלוקת הציבורית הבוערת בענייני משפט ושלטון, יעסוק גם חלק נכבד מההרצאות ורבי השיח בפסטיבל בחקר עמוק של נושאים אלו: על שורשי הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל ידברו פרופ' אבי שגיא, פרופ' עמיחי כהן, פרופ' ניר קידר ודר' שוקי פרידמן; פרופ' זאב ספראי יחזור אל הוויכוח על מערכת המשפט היהודית שהחל בתקופת המשנה והתלמוד; פרופ' עמיחי כהן ופרופ' אריאל פלדשטיין ידברו על מגילת העצמאות ועל התהליכים שליוו את כתיבתה מאחורי הקלעים; פרופ' אשר כהן, חוקר הציונית הדתית, יציע זווית ראייה אחרת אודות הממלכתיות הדתית הלאומית; עו"ד רז נזרי ירצה על המתח המובנה בהגדרה הבסיסית של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; אלעד נבו ירצה על המאפיינים של מושגים כמו 'חמורו של משיח', 'משיח בן יוסף' ומה ניתן להסיק מהם על השסע החברתי של ימינו; פרופ' דוד פסיג ידבר על עתיד היהדות והתמורות שהריבונות הישראלית עומדת לחולל בזהות הדתית והלאומית בישראל ובעולם.

דוד פסיג. צילום: אלכסיי קאס

הפסטיבל מתקיים בהפקה וניהול מחלקת התרבות של המועצה האזורית הגליל העליון. מפיקי התוכן: חברת "מקום ערכים ויוזמות".

לפרטים ולרכישת כרטיסים כנסו לאתר הפסטיבל :http://www.lo-bashamayim.org.il

אולי יעניין אותך גם:

זאב אנגלמאיר
הַכֹּל מַתְחִיל מִנְּקֻדָּה
כבר מעל לשבעה חודשים שמדינת ישראל שרויה בכאוס...
IMG-20240507-WA0004
חזרו לליגת העל!
זאת הייתה, ללא ספק, אחת העונות המטורפות ביותר...
יאיר רוזנבלום. צילום: האוסף המשפחתי
תמיד עולה המנגינה
מתגעגעים ליאיר: מופע הצדעה למלחין והמעבד...

Education Template