fbpx

תמיד עולה המנגינה

יאיר רוזנבלום. צילום: האוסף המשפחתי
מתגעגעים ליאיר: מופע הצדעה למלחין והמעבד יאיר רוזנבלום, במלאת 80 שנים להולדתו
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

גם בימים מורכבים ומייאשים אלו, ואולי בעצם – דווקא בימים אלו, כדי לשמור על קצת שפיות ולגייס מעט אופטימיות, מוכרחים, כמו הלחן האהוב של יאיר רוזנבלום, כן, "מוכרחים להמשיך לנגן". ולא ניתן לדמיין את פסקול חיינו, או את עולם התרבות הישראלי של זמננו, ללא תרומתו האדירה של המלחין והמעבד המוסיקלי המיתולוגי הזה.

יאיר רוזנבלום נולד בתל אביב ב- 1944, וכבנו של יו"ר ועד העובדים של 'תנובה' עברה ילדותו בבניין מעונות החברה ברחוב קלונימוס 9 בעיר, שם גם הוסיף להתגורר ולהלחין מסוף שנות השמונים ועד מותו.

לוחית זיכרון על ביתו של יאיר רוזנבלום ברחוב קלונימוס 9 בתל אביב. צילום: ד"ר אבישי טייכר

כתיכוניסט קיבל אקורדיון מהוריו ולמד לנגן אצל מנהל תזמורת מכבי האש. בסמוך לגיוסו לצה"ל הוא אותר, אמנם, לשירות בצוללות, אך התעקש להמשיך בקריירה מוסיקלית והוצב כאקורדיוניסט בלהקת הנח"ל, שם הפך במהרה למלחין ולמעבד הבולט של שירי הלהקה. בין 1977-1967 עבד עם מרבית הלהקות הצבאיות, בהן להקת פיקוד מרכז, להקת חיל הים, להקת פיקוד צפון, להקת גייסות השריון, להקת חיל אוויר ולהקות אחרות, והיה הראשון להכניס לשיריהן עיבודי פופ ורוקנ'רול חדשניים. אלה תרמו תרומה מהותית להצלחתן במצעדי הפזמונים והניחו את יסודות הרוקנ'רול המקומי של שנות השבעים והשמונים בישראל.

להקת הנח"ל בהופעה מול חיילי צה"ל. צילום: לע"מ

שיריו של רוזנבלום הם נכסי צאן ברזל בתרבות ובזמר העברי. ברזומה המקצועי העצום שלו שיתופי פעולה עם ענקי הזמר הישראלי ושיא של כל הזמנים במספר השירים המדורגים במצעד הפזמונים השנתי לאומן בודד; הוא היה שותף למפעל המצליח של פסטיבל שירי הילדים, שהקדים את ימי הפסטיגל, הפיק מוסיקלית להיטי קולנוע ישראליים כ'צ'רלי וחצי' ו'הלהקה', זכה בפרס 'כינור דוד' לשנת 1972 ובפרס מפעל חיים מטעם אקו"ם, אותו קיבלה בשמו בתו, קרן, שלושה שבועות אחרי מותו באוגוסט 1996, והוא בן 52 בלבד.

יאיר רוזנבלום ובתו קרן (רביעית מימין) בביצוע 'שיר לשלום'. צילום: נחום עסיס

"אחרי כל השנים הללו, אלפי שירים ששמעתי, מאות כותבים שהכרתי, יאיר רוזנבלום נותר בעיניי המלחין של המדינה. לוכד המנגינות הגדול מכולם, ללא שום ספק, או פקפוק, או תחרות של ממש", כתב חוקר המוסיקה הישראלית אבישי מתיה לפני עשור, בשנת השבעים להולדתו. "רוזנבלום היה המלודיסט המושלם, המעבד האולטימטיבי, שידע לחבר חרוזים לכלים, מלים למנגינות, בליווי הרמוניות קוליות בלתי נשכחות […] הוא מת צעיר מדי. מזמן. מסרטן. אבל הותיר מאחוריו עושר בלתי נדלה, בלתי נתפס, של כישרון ויצירתיות וגאונות".

במלאת 80 שנה להולדתו, ייערך באטריום להבות הבשן ערב הצדעה ליאיר רוזנבלום, בו יבוצעו רבים מלהיטיו האהובים, ביניהם: 'על כפיו יביא', 'הבלדה על חדוה ושלומיק', 'היה לי חבר היה לי אח', 'ליל חניה', 'בתוך', 'תמיד עולה המנגינה', ועוד רבים ויפים. שירים החודרים ללב ולנשמה, של צעירים ומבוגרים כאחד.

'תמיד עולה המנגינה', מופע משירי יאיר רוזנבלום

שירה והנחיה: נתן סלור ומיקה עינב

פסנתר, שירה וניהול מוסיקלי: גיא פרטי

כלי נשיפה: עופר שפירא

להזמנת כרטיסים: https://galil-elion.smarticket.co.il/event/5043

אולי יעניין אותך גם:

ראשית
חשכה נראית
"ככל שהזוועות בדרום התבררו הטראומה התעצמה,...
זבונטה רדיק (Large)
לא איבדו את הצפון
שני ניצחונות בשלושת המשחקים האחרונים, נותנים...
נדב 1
בשל פציעה – נדב רייסברג נאלץ לפרוש מהג'ירו דה איטליה
נדב רייסברג (23), בן קיבוץ דפנה, שמזה כשנתיים...

Education Template