fbpx

אלה אלה ישראלה

צילום: הרמן חנניה, לשכת העיתונות הממשלתית
אם חשבתם שהשיר 'אלה' מדבר על אישה צעירה ותמימה שעוברת משבר של אהבה ראשונה, ובכן, תחשבו שוב. "שלום חנוך בגדולתו רואה דברים הרבה יותר מוקדם מכולם", אומרת דפנה ארמוני בשיחה עם עופר גביש, על הקשר בין השיר ובין מה שקורה בארץ בימים סוערים אלו
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

רובכם בוודאי מכירים את המשפטים הבועטים הבאים: 'על אם הדרך ישבתי לא פעם, ממתין לאיזה כוח חילוץ'; 'לא עוצר באדום'; ו'הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם'. נכון, את שלושתם (ועוד רבים כמותם) כתב ושר אחד הקופירייטרים המבריקים של הזמר העברי – שלום חנוך. שלום הוא גם זה שכתב את המשפט: 'אלה, אלה, תגידו לי מה קורה לה', שעל פניו אינו קשור למשפטי המחאה הנוקבים לעיל. מפתיע לגלות שהמשפט הזה נכתב במקור כך: 'ישראלה, תגידו לי מה קורה לה', ועוד לפני שהושר והתפרסם שונה ל'אלה אלה' המוכר. מי שהפנתה את תשומת לבי לציטוטים הללו ולקשר ביניהם ובין מה שקורה במדינתנו בימים אלו, היא זו ששרה ראשונה את השיר 'אלה', זו שהייתה זוגתו של חנוך בזמן כתיבת השיר ושעבורה הוא נכתב – דפנה ארמוני. 

איך שיר נולד

"הייתה שעת בוקר, אני הייתי במטבח", ארמוני מספרת כשאני שואל אותה איך באמת נכתב השיר. "שלום נכנס עם דף ביד, ובראשו היה כתוב: 'יִשְרָ(אלה)'. כך הוא קרא לשיר וכך גם כיוון שיושרו המילים: ישראלה תגידו לי מה קורה לה. אז הוא מסתכל עלי ככה, ואני מסתכלת עליו, והוא מיד קרא בעיניי שאין התלהבות". מסתבר שהשיר שעמד להיות הצלחה גדולה לא ממש נראה לה ככה בהתחלה. "כשראיתי את המילים בלבד ללא המנגינה", היא אומרת, "זה נראה לי משהו קליל, כמעט הומוריסטי – ישראלה, מה הבחור עושה לה, היא עוד ילדה קטנה – אבל אז, וזה היה לפני ארבעים שנה, שלום הסתכל עלי ואמר בשקט: 'דפני, זה אחד השירים הטובים שכתבתי, אם את לא לוקחת אותו, אני אקח אותו'".

אולי בגלל מה ששלום אמר, אולי כי היא קלטה את הפוטנציאל בעצמה, בסוף היא לקחה אותו, והוא הפך לשיר הידוע ביותר שלה ולזה שהכי מזוהה איתה. עד כדי כך מזוהה איתה, שכששלום ביקש להקליט את השיר בקולו, הוא פנה אליה וביקש את רשותה.

צילום: סער יעקב. לשכת העיתונות הממשלתית

הנערה, הבחור והאופנוע

את המשפט 'זה אחד השירים הטובים שכתבתי' אמר שלום חנוך גם בראיון לפני זמן לא רב. עברו ארבעים שנה, עשרות שירים ענקים – משיח, סוף עונת התפוזים, למה לי לקחת ללב – והוא עדיין מרגיש שזה אחד השירים הטובים שכתב. בשיר מבטא חנוך מחאה חברתית-תרבותית, אבל גם מדינית. הוא מבקש להתריע על ההישענות שלנו כמדינה על ארצות הברית, גם מבחינה תרבותית וגם כלכלית וצבאית. אנחנו הנערה שבשיר – המאמינה, הלא מבינה – ואמריקה היא הבחור עם האופנוע החדיש שבסוף יזרוק אותה על הכביש. כבר אז ראה שלום את השיר במבט רחב, מה שגרם לו להיות רלבנטי לשנים כל כך רבות. "שלום בגדולתו רואה דברים הרבה יותר מוקדם מכולם", ארמוני מסבירה, "יש לו יכולת נבואית מופלאה". גם בימים אלו, כשישראל(ה) שלנו עוברת זעזועים, השיר מרגיש רלוונטי מתמיד. "אולי לא שמת לב", ארמוני אומרת, "אבל זה שיר עצוב נורא. אצל שלום זה תמיד עמוק ממה שרואים בהתחלה וניתן לפירושים נוספים. מאד מדכא מה שקורה עכשיו".

צילום: פושקו

שם אחר, אותו המסר

השורה 'ישראלה, תגידו לי מה קורה לה' נראתה לשלום חנוך ישירה מדי, ועוד לפני ההקלטה הראשונה שינה את המילים ובמקום 'ישראלה' כתב 'אלה, אלה' – המסר נשאר אך הוחבא מעט מאחורי המטאפורה. השיר הוקלט על ידי דפנה ארמוני ב-1983, יצא על תקליטון שדרים שנה אחר-כך והפך מיד ללהיט ענק. כעבור שנתיים כללה אותו ארמוני באלבומה הראשון שגם הוא היה הצלחה גדולה. ב-1992 הקליט את השיר גם שלום חנוך בקולו המחוספס והחם, לתקליט אוסף שהפיק 'לא יכול לישון עכשיו'.

דפנה ארמוני זוכה בימים אלה לתחייה מחודשת, ומוזמנת להופעות רבות. בכולן אגב, אין סיכוי ש'אלה' לא ייכנס לרשימת הביצועים. כשאני שואל אותה מתי תתקיים ההופעה הקרובה שלה, היא אומרת בזהירות: "בעוד שבועיים, אם המדינה עוד תתקיים".

צילום: חיים צח. לשכת העיתונות הממשלתית

ביצוע מימי השיר הראשונים, דפנה ארמוני מתארחת בתוכנית "זהו זה" של הערוץ הראשון: https://www.youtube.com/watch?v=j_Jzgdu-juU&t=4s

אולי יעניין אותך גם:

יאיר רוזנבלום. צילום: האוסף המשפחתי
תמיד עולה המנגינה
מתגעגעים ליאיר: מופע הצדעה למלחין והמעבד...
pexels-rachel-claire-811240611
פרס החדשנות לקוויאר המגויר
גם בימים אלה, כשקיבוץ דן מפונה וסופג ירי...
IMG-20240409-WA0021
לאן הברווזים עפים כשהאגם מופגז?
את היען תמרנו בעזרת קרטון, לשקנאים אורגן...

Education Template