fbpx

אחרי שתנסו את הדבר האמיתי, כבר לא תוכלו לחזור לאחור

צילום: באדיבות 'קסם צמחים'
יעל ויוני צ'רני (שמיר), יצרני סבונים טבעיים 'קסם צמחים'.

איך התחלתם לייצר סבונים?

יעל: "נסענו לאוסטרליה במטרה לטייל ולקחת את החיים למקום אחר. בשביל לקבל ויזה אותה תקופה היינו צריכים לעבוד בעבודה מועדפת. באזור יפהפה שנקרא דיינטרי, סמוך לג'ונגל עתיק, הגענו לאישה מיוחדת, ג'וס מארי, בעלת חנות לממכר מלאכות ותוצרים מקומיים שנעשים בכפר. אם סרגת סוודר, אם הכנת תכשיטים, זה שם. בנוסף היא מכינה קוסמטיקה טבעית, ויצרה מותג של מוצרים טבעיים מיוחדים שנקרא 'דיינטרי נטורל'. אריזות המוצרים מעוצבים באווירה של ג'ונגל, הבקבוקים שחורים והפרינטים ירוקים קופצניים כאלה עם פירות או פרחים. הניחוחות בחנות היו מטריפים, כשסידרתי את החנות תוך כדי העבודה הרחתי את הריחות המיוחדים כמו ילנג ילנג, או פיטנה. בהמשך פתחנו את הדוכן הראשון שלנו עם מוצרים טבעיים לעור שנעשו בעבודת יד על ידי ג'וס מארי. 'קסם צמחים' נולד לאחר כחצי שנה של צבירת ניסיון בתחום, תוך כדי עבודה אינטנסיבית שלנו בשווקים של העיר בריזביין. הגעגועים לבית ולמשפחה החזירו אותנו ארצה, אבל השמנים, הריחות, המגע הטבעי על העור כבר הפכו לכל עולמנו".

יוני: "ידענו שכשאנחנו חוזרים אנחנו הולכים לעשות את זה כאן, וידענו שאם נמשוך יותר מדי זמן הסיכוי שזה יקרה ירד, אז שבועיים אחרי שנחתנו מצאנו מקום בקיבוץ והתחלנו. כבר באוסטרליה, חצי שנה מראש, התחלנו לערוך תכנית עסקית, לברר על ספקים, על מנת שכשנחזור לארץ יהיה לנו את הכול מוכן".

מאיפה חומרי הגלם, השמנים המיוחדים?

יוני: "אלה סודות מקצוע. מה שבטוח, האיכות היא מבחינתנו לפני הכול. בסוף, חומר גלם איכותי יוצר מוצר איכותי. יש לנו ספקים באוסטרליה של שמנים שלא מצאנו פה. מעבר לזה יש ספקים פה בארץ וצריך לבחור את הטובים ביותר.

יעל: "אם תלכי אחורה להיסטוריה של הסבון תראי שזה מוצר עתיק, כשבעבר, במקום סודה קאוסטית – שמכינים אותה ממלח, היו משתמשים באפר של מדורות שהוא גם חומר בסיסי. היו מערבבים שעות את השמנים, לפעמים היו משתמשים בשומן שנשאר מבשר שאכלו, ועל ידי ערבוב האפר עם השמנים היו יוצרים את הסבון".

צילום: באדיבות 'קסם צמחים'

אתם מצליחים להתפרנס מהעסק הזה?

יוני: "היום כן. בהתחלה היה קשה. רק בשנתיים האחרונות התחלנו לצאת החוצה ולעבוד עם הרבה חנויות; זה מה שגרם לגדילה המשמעותית בייצור ובהכנסות".

איך החוויה עבורכם כשמישהו משתמש ונהנה מסבון שאתם ייצרתם?

יוני: "הכי מרגש כשמישהו בא וקונה שוב. ככה אני יודע שאני עושה משהו טוב, שאנשים שמחים במוצר. זה נותן המון סיפוק. הפידבק של הלקוחות חשוב יותר מהכול".

יעל: "אנחנו אוהבים את העסק. זה לא תמיד קל, כי זה לא מקום עבודה רגיל שאני עושה בו תפקיד ברור. פה אנחנו הכול. יוני מייצר, אחראי על כל האקססוריז האקולוגיים, עושה את כל היבוא. אני משווקת, אורזת, דואגת להטמיע באתר את החומרים, דואגת למלאים. כל העיסוק המטורף הזה הוא גם מעניין וגם נותן תחושה של גאווה – שבאמת הצלחנו להקים את העסק המיוחד הזה משום דבר. לא מזמן רכשנו סיר גדול לייצור הסבון; זה נשמע עיסוק קטן, הסיר הזה, אבל כל דבר הוא תהליך וצעד משמעותי".

צילום: באדיבות 'קסם צמחים'

למה בעצם לקנות סבון טבעי?

יעל: "את ההבדל תוכלי לחוות כבר במקלחת הראשונה. יש משהו בשימוש בסבון טבעי גולמי שהוא נכון כל כך, שאחריו כבר אי אפשר לחזור אחורה לסבון תעשייתי. כשהכרנו, יוני ואני, עבדנו בדבלין, שם היינו בכלבו ממש גדול ואני זוכרת שבין לבין, כשהיה לי זמן, הייתי חוקרת מה יש סביב, בעיקר מסתכלת על הבשמים ומתיזה בערך כל בושם אפשרי. כשהיינו באוסטרליה התחלנו להשתמש בסבונים טבעיים וקוסמטיקה טבעית. אחרי שאת עובדת עם קרמים ובשמים טבעיים לאורך זמן, את שמה בושם 'רגיל' ומרגישה שזה פשוט לא נעים".

יוני: "באיזשהו שלב אתה הופך רגיש לזה עד כדי כך שהיום אנחנו לא מסוגלים להשתמש בבשמים בכלל. מיד אנחנו מרגישים את הריח הכימיקלי, את התרכובות הלא טבעיות שישנן".

יש מן הסתם גם את האימפקט הסביבתי כשמשתמשים בחומרים טבעיים ולא בכימיקלים.

יוני: "כן, גם. זו לא הייתה המטרה שלנו, אבל זה בהחלט ערך מוסף. לא הגענו לעסק הזה ממקום של בריאות וסביבה, פשוט השתמשנו במוצרים הטבעיים ונהנינו מהם הרבה יותר ממוצרים בהם היינו רגילים להשתמש".

יעל: "אנחנו באים עם תשוקה, ורוצים להנגיש לאנשים מוצרים איכותיים וטובים".

בקיבוץ אוהבים את מה שאתם עושים?

יעל: "כן, לגמרי. אנחנו מקבלים פידבקים חיוביים".

מה הניחוח האהוב עליכם?

יוני: "הכול כמובן, אבל באופן אישי – הכי נעימים לי הדבש והקינמון".

לפרטים והזמנות, טל': 053-3583344 

פורסם לראשונה בגיליון 250 מיום 29 בדצמבר 2021

אולי יעניין אותך גם:

ezgif-3-9045d3e8bd
כשהמדע נכנס לסטודיו
מעיין ערוב (35), מתגוררת בכפר בלום, מנהלת...
ezgif-5-a6f2eb600e
מלבי שנולד מזיכרון מתוק
לירון בירנצוויג (29), 'מלביהו', קיבוץ דפנה.
ezgif-5-c2b2dcf81d
נגרות – ממש לא לגברים בלבד
אליסיה שוורץ (66, דן), אומנית ויוצרת בעץ....

Education Template