fbpx

אי שם מעבר לקשת

צילום: PIXABAY
בניגוד לגישה המסורתית, המתמקדת בחולשותיו של הילד, שמה שיטת הטיפול DIR דגש על המסוגלות, היכולות והחוזקות של ילדים על הקשת האוטיסטית
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

אין היום כמעט אדם שלא מכיר מישהו על הרצף האוטיסטי בסביבתו – אם זה בן משפחה, ילד שמשולב בגן של הילדים, קולגה בעבודה ואפילו סלבריטאים (ג'רי סיינפלד, אנדי וורהול ופעילת הסביבה גרטה תונברג, למשל). זה לא מפתיע: תוך עשור קפצו אבחנות האוטיזם בישראל בשיעור מדהים של 170%: אם ב-2007 על כל 210 ילדים אובחן ילד אחד על הקשת האוטיסטית, ב-2018 כבר עמד המספר על 1 מ-78.

אוטיזם, כידוע, הוא תופעה נוירולוגית (לא מחלה!) שמתבטאת באוסף של תכונות ייחודיות (לפעמים גם כישרונות יוצאי דופן) לצד קשיים משמעותיים במגוון תחומים – יכולות תקשורת, מוטוריקה, שפה ועוד. בהקבלה לעולם המחשבים אפשר לומר שבעוד מרבית האנשים בעלי המבנה הנוירולוגי הרגיל עובדים על מערכת ההפעלה Windows, האוטיסטים, בעלי השונות הנוירולוגית, עובדים על Linux.

האתגרים של אנשים על הקשת האוטיסטית יכולים לכלול קושי בהבנת מצבים חברתיים, גישת "כל האמת בפרצוף", אתגרי ויסות חושי וקיבעונות ונטייה להיצמד לשגרה קבועה. יחד עם זאת, יכול האוטיזם להביא איתו יכולת להתמקד בנושא ולהעמיק בו, יכולות אנליטיות ייחודיות, דמיון עשיר ולא שגרתי ויכולת זיהוי דפוסים ופרטים קטנים. חברות עסקיות רבות וארגונים שונים, כולל צה"ל, כבר השכילו לזהות את הפוטנציאל בשילוב אנשים אוטיסטים בהתאם ליכולותיהם המיוחדות. חיילים על הרצף האוטיסטי משתלבים היום בהצלחה בתפקידי אבטחת איכות בתחום התוכנה, מפענחי תצ"א (תצלומי אוויר), מידענות, טכנאות, אופטיקה, אלקטרוניקה ועוד.

כשבתי הצעירה קיבלה את האבחנה של אוטיזם, לפני שנים רבות, חרב עלי עולמי. לא הכרתי את העולם הזה והתאבלתי על הילדה שלא תהיה לי עוד. עם הזמן התבהר לי שאמנם הבת שדמיינתי אכן כבר לא תהיה, אבל תהיה בת אחרת, מיוחדת ומדהימה לא פחות; פשוט שונה. שנים רבות חלפו ולמדתי את תחום האוטיזם לאורכו ולרוחבו. מעבר לעבודה המתמשכת עם ילדיי הפרטיים, למדתי גם את שיטת הטיפול המתקדמת DIR, והיום אני מטפלת מוסמכת בשיטה. הקליניקה שפתחתי לאחרונה בלהבות הבשן מסייעת למשפחות עם ילדים מיוחדים להשתפר בתקשורת, לפתח את השפה, לשפר את הקואורדינציה ואת החשיבה.

מה זה בעצם DIR? זוהי שיטת טיפול המבוססת על עקרונות הפסיכולוגיה ההתפתחותית, שנועדה לקדם יכולות של אנשים על הרצף האוטיסטי בתחומי תקשורת, שפה, קוגניציה, מוטוריקה ועוד. אנו עובדים דרך יצירת אינטראקציות באמצעות משחק. אבל זה לא סתם משחק; במהלכו אנו מאפשרים לילד להוביל את המשחק בהתאם לתחומי העניין שלו, אך גם מציבים בפניו אתגרים חדשים ומרחיבים את התקשורת.

צילום: PIXABAY

אחד הדברים שאני מאוד אוהבת בשיטה הוא התבססות על חוזקות. בראש ובראשונה אנו מנסים לזהות את הדברים שהילד כן יכול לעשות, גם אם הם נראים לא משמעותיים במיוחד. בטיפול DIR תשמעו מהמטפל שהילד מסוגל לקשר עין חלקי, יכול לומר 5 מילים, מסוגל לשמור על מנח גוף אנכי לאורך זמן, מתמחה בדינוזאורים. זאת לעומת הגישה המסורתית, שמתמקדת בחולשותיו של הילד.

חוזקותיו של הילד מהוות מקפצה לבניית מערכת יחסים כנה ומשמעותית; בהמשך כבר אפשר לעבוד גם על האתגרים. מודל DIR אינו מתעלם בשום אופן מהקשיים, אלא רואה את האדם כשלם – על שלל חוזקותיו וחולשותיו. על בסיס היכולות אנחנו שואפים להתפתחות של אישיות הרמונית, שתוכל לחיות חיים עצמאיים ומלאים עד כמה שניתן.

תאמינו בילדים שלכם. הם עוד יפתיעו אתכם, ובגדול.

רוצים לדעת עוד?  מוזמנים ליצור קשר בטלפון: 058-5050501,

במייל: [email protected]

או בפייסבוק: דיאלוג – טיפול בשיטת DIR-Floortime

אנה גלבוע. צילום: פרטי

הכותבת היא תושבת להבות הבשן ובעלת קליניקה לטיפול בשיטת DIR. בוגרת החוג לפסיכולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, מטפלת DIR מוסמכת, ובעלת ניסיון אישי רב שנים כאמא לילדים על הרצף האוטיסטי.

אולי יעניין אותך גם:

pexels-mitya-zotov-9443587 (Medium)
שומרים על חוסן הילדים
איך מתמודדים ילדים על הרצף האוטיסטי עם האתגרים...
ezgif-3-82f5e6bc37
בוקר טוב, אוטובוס צהוב  
בזמן שאנחנו השתכשכנו עם הילדים בבריכה והתעלקנו...
ezgif-5-9deeee0f78
החופש לגדול
אם צירוף המילים "חופשת קיץ" מעלה לכם את הדופק...

Education Template