fbpx

שומרים על חוסן הילדים

צילום: PEXELS
איך מתמודדים ילדים על הרצף האוטיסטי עם האתגרים העצומים של התקופה הזו? ומה ניתן לעשות על מנת לעזור להם להסתגל לשגרה שהופרה? ● הנה כמה המלצות של המטפלת אנה גלבוע
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

אחת המשפחות שפנתה אלינו השבוע למרכז במסגרת פרויקט שיקום החוסן הנפשי גרה באזור הדרום. ההורים ביקשו להיפגש בזום להדרכת הורים בגלל קשיים בהתנהלות היומיומית שלהם עם תמר.

תמר היא הבת הצעירה מתוך שתי בנות של בני הזוג; ילדה מתוקה בת 5 שאובחנה על הרצף האוטיסטי לפני כשנתיים.

בחודשים האחרונים חוותה תמר שינויים ולחצים רבים. האזעקות התכופות, הריצה לממ"ד, הרס השגרה – תחילת הסתגלות בגן תקשורת, הפסקה של חגי תשרי, המלחמה שפרצה – כל אלה פגעו מאוד בחוסנה הנפשי ובתחושת הבטחון שלה, והיא החלה לבטא את מצוקתה על ידי תגובות קיצוניות לשינויים. היא זורקת ושוברת חפצים כשהיא מתוסכלת ואפילו מנסה להרביץ לאחותה הגדולה ולהוריה. גם שגרת השינה שלה השתבשה ולאחרונה היא מתעוררת בלילות בבכי ומתקשה לחזור לישון.

ההורים המודאגים תהו מה ניתן לעשות על מנת להקל על תמר ולשפר את האווירה המתוחה בבית. שוחחנו על דרכים להפחתת העומס שתמר חווה ועל כלים פרקטיים לייצוב השגרה שלה. בין הכלים הללו – שימוש בשעון קיר לצורך הכנה לאירועים עתידיים, הטמעת לוח פעילות שבועי (ויזואלי עם תמונות) שמגדיר את סדר האירועים ואת המעברים ביניהם ומגוון פעילויות המשפרות את הוויסות החושי המותאמות ספציפית למאפיינים הייחודיים של תמר. זה לא סוד שהוויסות החושי הוא לעיתים קרובות הבסיס לוויסות הרגשי.

הנה כמה כלים מעשיים שיעזרו לכם להתמודד עם קשיי הילדים בתקופה הזו:

  • הפחתת העומס הרגשי על הילד – מומלץ להגביל את החשיפה של הילד לחדשות, סרטונים ותמונות הקשורים לאירועי המלחמה ולמלא את זמנו בתכנים חיוביים ומחזקים. מוזיקה ושירים עשויים לסייע רבות בהפחתת העומס הרגשי וחיזוק החוסן.
  • הפחתת הדרישות מהילד – תקופה זו של שיבוש שגרה מוחלט איננה הזמן לעבוד על מיומנויות חדשות שדורשות כוחות נפשיים מהילד. כך מומלץ, למשל, לדחות גמילה מחיתולים במספר חודשים.
  • יצירת שגרה גם כשאין שגרה – בעזרת דברים קטנים בחיי היומיום ניתן לייצר יציבות מסוימת בחיי הילד. מומלץ לקיים לפחות ארוחה אחת משותפת ביום, בשעה קבועה, להקפיד על שעת שינה קבועה ולקיים שגרת התארגנות בוקר וערב שחוזרת על עצמה. היכולת לצפות את האירועים מראש מסייעת לחיזוק החוסן של הילדים ומעניקה יציבות.
  • ויסות חושי – מומלץ לשלב בשגרת היומיום פעילויות ויסות חושי. לפעילויות אלה השפעה מרגיעה ומאזנת והן אינן דורשות שום ציוד מיוחד. ניתן, למשל, לסובב את הילד על כיסא מחשב מסתובב, לצייד אותו בעזרי תחושה כמו כדורי לישה וגומיות שניתן למתוח וללפף סביב היד והאצבעות, לקפוץ על טרמפולינה או על כדור פיזיו, לשחק עם מים בדרכים שונות.
צילום: PEXELS

"אנחנו יוצאים מהמפגש איתך מעודדים ועם מוטיבציה ליישם את הכלים שהוצגו לנו", אמרו לי ההורים בסופו, "נעדכן בשבוע הבא אם יש שיפור".

(הפרטים שונו לצורך שמירה על פרטיות המשפחה).

אם גם אתם מעוניינים בהדרכה הורית במחיר מסובסד – מלאו את הטופס וניצור איתכם קשר: https://forms.gle/4RivSRe86CxK56GJ8

מעוניינים לסייע לפרויקט ולאפשר למשפחות נוספות מקווי העימות לקבל תמיכה? בואו לתמוך בפרויקט בקישור הזה:  https://charidy.com/merkazdialog

#פרויקט_שיקום_חוסן

#אוטיזם

#טיפולרגשי

#dirfloortime

מה זה בעצם DIR? זוהי שיטת טיפול המבוססת על עקרונות הפסיכולוגיה ההתפתחותית, שנועדה לקדם יכולות של אנשים על הרצף האוטיסטי בתחומי תקשורת, שפה, קוגניציה, מוטוריקה ועוד. אנו עובדים דרך יצירת אינטראקציות באמצעות משחק. אבל זה לא סתם משחק, תוך כדי המשחק אנו מאפשרים לילד להוביל אותו בהתאם לתחומי העניין שלו, אך גם מציבים בפניו אתגרים חדשים ומרחיבים את התקשורת.

רוצים לדעת עוד? מוזמנים ליצור קשר: 058-5050501, [email protected]

פייסבוק: דיאלוג – טיפול בשיטת DIR-Floortime

הכותבת היא תושבת להבות הבשן ובעלת קליניקה לטיפול בשיטת DIR. בוגרת החוג לפסיכולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, מטפלת DIR מוסמכת, ובעלת ניסיון אישי רב שנים כאמא לילדים על הרצף האוטיסטי.

אולי יעניין אותך גם:

2
שאקיל בגליל!
לאחר עזיבתם של עומאר סילבריו ואלפונסו אנדרסון...
WhatsApp Image 2023-05-21 at 20.58
רק בגלל הרוח
למרות המצב הביטחוני המורכב וחרף צמצום הפעילות,...
ezgif-5-57ea6c04f9
ניצחון אחרון ופרידה
הפועל גליל עליון מנצחת את הרצליה ונפרדת משני...

Education Template