אַנִיצַּ'ה

מימין: תמר שליט אבני, ניצן יולזרי
הכול זמני, הכול חולף, אך בתערוכתם המשותפת של תמר שליט-אבני וניצן יולזרי הופך חפץ נודד לעדות נצחית
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

 

הנוהג של פינוי תושבים מביתם שביישובים יהודיים בישראל בעתות מלחמה הֵחֵל בפינוי מטולה וכפר גלעדי ב-1920, והמשיך בפינוי יישובים במלחמת העולם השנייה, במלחמת לבנון השנייה וכן בפינוי רחב ההיקף במלחמת חרבות ברזל. הפינויים ההיסטוריים, כמו זה האחרון, טלטלו את תושבי הגליל בין האתוס המקובל, לפיו אין עוזבים בית, ושהבית הוא הקובע את קו הגבול, לבין המציאות שחייבה אזרחים בסכנת חיים לעזוב את ביתם. כאז, כן עתה: בתים נפגעו, קהילות התפרקו, משפחות התפצלו.

 

ניצן יולזרי, ללא כותרת

 

טלטלה זו, שהיא בעת ובעונה אחת גופנית ורגשית, פוליטית ואישית, ממשיכה להדהד – לא רק בבתים שננטשו אלא גם בנפשם של מי שגרו בהם. מתוך ההד הזה בדיוק נולדה התערוכה המשותפת של האומנים תמר שליט-אבני וניצן יולזרי, שבחרו להתבונן בפינוי לא כפעולה חד-פעמית, אלא כמצב קיומי מתמשך – תנועה, אי-וודאות, והמרחב שבין פרידה לאחיזה.

 

מנרה בכרכום. צילום: תמר שליט אבני

 

תמר יצאה למסע צילומי אישי בנתיבי הנדודים של המפונים מהצפון, כשהיא נעה בין אנשים, חפצים ונופים. בצילומיה נמצא פורטרטים של הרכבים משפחתיים שונים שצולמו במהלך שהותם במשכנם הארעי, וכן חפצי מפונים שנלקחו עימם למקומם החדש, ומייצגים ניסיון לשמר זיכרון או חוויה. לצידם נשזרים חפצים מקוריים ומדומיינים שהיו (או לא היו) ברשותם של המפונים ממטולה בשנת 1920. תזוזה זו של האמנית בנסיעותיה בין המפונים מייצרת תחושות של אי שקט, שאיפה להיאחזות וגעגוע לנופים המקומיים.

 

ניצן יולזרי, ללא כותרת

 

ניצן, בעצמו תושב להבות הבשן, בונה מיצבים המדמים מעין מחסה ארעי איתו ניתן לנוע ממקום למקום. המיצב הפיסולי בנוי מאלמנטים פיזיים מוכרים המרכיבים את הבית. באמצעות שינויי תצורה ופונקציונאליות נוצרת מבניות חדשה המעלה שאלות לגבי מושג ה"בית". האם הבית שלנו הוא מקום בטוח? האם הגבולות שלנו באמת קיימים, או שזו אשליה? עד כמה חדיר המרחב האישי שלנו? והאם אנחנו, כפרטים, יכולים לשלוט על שטחים ציבוריים? לצד המבנה הארעי המיועד לתזוזה מוצב פסל קינטי שבתוכו מוטמעים אפקטים של קול המושפעים מהתנועה האקראית של הצופים. כך נעשה הצופה מושפע מהתנועה התמידית ומאידך משפיע עליה.

 

חניתה באלוני אבא. צילום: תמר שליט אבני

 

מעשה היצירה של צמד האומנים, היוצרים במדיומים שונים, התכנס לתמה של התבוננות בחוויית הארעיות דרך המושג  אַנִיצַּ'ה, anicca (בשפת הפאלי), מושג המתאר אחד משלושת מאפייני המציאות על פי הבודהיזם, ומשמעותו שהכול זמני וחולף. שום תופעה אינה נצחית, החיים הם רצף של שינויים.

 

ניצן יולזרי. ללא כותרת

 

'אַנִיצַּ'ה' ǁ תמר שליט אבני / ניצן יולזרי ǁ פתיחה חגיגית והיכרות עם האמנים: 21.6.25, 11:00, שיח גלריה: 19.7.25, 11:00 / נעילה: 26.7.25, 13:00 ǁ גלריות מחניים.

 

בנוסף לשיח הגלריה, מזמינים תמר וניצן אתכם, הקהל הגלילי, לקיים מפגשים בגלריה ולדון בנושא בו עוסקות עבודותיהן. לתיאום מפגשים ניתן ליצור עמם קשר ישירות:

תמר שליט אבני, [email protected], טל': 052-2447094.            

ניצן  יולזרי, [email protected], טל': 054-7508383.

 

אולי יעניין אותך גם:

ezgif-1a83d5b12ad99b
חותמות על זה
סדרת החתמות בקבוצת הנשים של גליל עליון: חמש...
WhatsApp Image 2025-06-08 at 18.17
חצי שנה להפסקת האש, וצה"ל מעריך:
האיום החמור ביותר על הצפון – הוסר
בפגישה שהתקיימה אמש במועצה, הציג אלוף פיקוד...
WhatsApp Image 2025-06-05 at 08.47
כתף אל כתף, בין ההריסות
יחידות החירום של המועצות האזוריות הגליל העליון...

Education Template