fbpx

באש ובמים

ציור: אפרת שלו
בתערוכת ציור משותפת בגלריה 'המפגש' ביפתח, מציגים פול בילגורי (כפר הנשיא) ואפרת שלו (יסוד המעלה) סגנון דומה בתמימותו, אך מנוגד במהותו: אחד הוא מים, השנייה היא אש
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

אפרת שלו (ילידת 1943) ופול בילגורי (יליד 1934) הם אמנם אמנים ותיקים – הן בשנות עיסוקם באמנות והן בגילם המכובד – אך יחד עם זאת הם 'צעירים' בהצגת תערוכות אישיות, כמו גם בחיוניותם ובנפשם. לשניהם הרבה מן המשותף: כל אחד בדרכו מצייר חוויות בעיניים תמימות, ומעלה אותן על הבד באופן ישיר וללא התחכמויות – סיפור, סצינה, מצב. אך יש ביניהם גם הרבה שוני, המזכיר במהותו את יסודות המים והאש: פול הוא המים – העין המתבוננת בציוריו זורמת ונעה בחופשיות ובהרמוניה בין הפרטים המתוארים בסגנון ריאליסטי, פיגורטיבי, בקו עדין, בצבעים רכים ובניגודיות מתונה, קרירה ואפרורית משהו; אפרת היא האש ("אש" גם כראשי התיבות של שמה, וכפי שהיא חותמת על ציוריה) – הציורים שלה סוערים, מלאי פרטים וסמלים, סיפורים ואגדות, מצוירים בקו נאיבי כציור ילדים, בצבעוניות עזה, קונטרסטית, מסנוורת וזועקת.

תערוכה מלטפת ובועטת, טבולה בחיוך ודמע

השוני בין שני האומנים מתבטא גם בגישה של כל אחד ליצירתו, ואולי גם לחיים: פול יוצא החוצה, מביא לנו תמונות מן הסביבה, ומתאר לצופה את מה שהוא רואה – נופי טבע, טבע דומם, דמויות ומצבים חברתיים כפי שהם, כאן ועכשיו וללא התערבות. בציוריו מופיעים חופי ים עמוסי מתרחצים, תמונות משפחה, קהל בשוק, אסיפת חברים, נופי גנים, טבע ואורבניות. פול מזמין את הצופה לצאת ולהתבונן, להתרשם, לחוות, לבקר ולשפוט; לעומתו, אפרת נכנסת פנימה, מביאה לנו חזיונות מעמקי נשמתה, ומציגה אותן לצופה באמצעות ציור 'ילדותי' נאיבי. ציוריה עמוסי פרטים, צורות וצבעים. במבט ראשון על הציור כמכלול, התמונה נתפסת כעליזה ומחויכת, ציור ססגוני סוריאליסטי באווירת חלום. במבט נוסף ובעיון עמוק יותר מתגלים הפרטים, ונחשף סיפור כואב, חוויה קשה וזיכרונות עצובים, אשר אפרת מעדיפה להקליל ולהגיש לצופה עם חיוך כובש ומדבק.

גלריה 'המפגש' הוקמה לפני חמש שנים במטרה להוות מקום בו אמנים מקומיים, מוכרים או אלמוניים, יוכלו להציג את יצירותיהם, עליהן הם שוקדים אם כתחביב ואם כמקצוע, אם באופן עצמאי ואם במסגרת כלשהי.

'מים ואש, עידן התמימות', גלריה "המפגש" בקבוץ יפתח. הפתיחה ביום שבת 4/02/2023 בשעה 11:00. נעילה ב- 19/3/23. הגלריה פתוחה בימי שבת בין השעות 11:00-13:00. באמצע השבוע בתיאום מראש.

אולי יעניין אותך גם:

ראשית
הַמּוּזוֹת לֹא שׁוֹתְקוֹת
בבוקר השבת השחורה, רגע אחרי פתיחת תערוכת...
9d229d94-33fa-444f-92da-0ba4b958efe3
לוקחת נשימה
איך מעבירים שיעור לפיתוח קול בחדר מלון עם...
חיילי צבא ההגנה לישראל בקיבוץ בארי חיים זך
שבעה באוקטובר, שבעה סיפורים
השבעה באוקטובר יישאר לעד חרוט בזיכרוננו הלאומי...

Education Template