fbpx

תנשמו עמוק

צילום: PIXABAY
סוגיית קמיני העץ מוסיפה להצית לא מעט אש בקהילות שלנו ● בנאות מרדכי ובשמיר הוכיחו שאפשר להגיע להסכמות גם בנושא הדליק הזה

קמיני העץ הפכו בשנים האחרונות כלי חימום נפוצים ופופולאריים למדי גם בישראל. הם משרים, אמנם, בבית אשליית טרקלין מנומנם בעיירה סנט מוריץ, אך גם מביאים עימם לא מעט נזקים, לבריאותכם ולסביבה. שריפת עץ בקמין ידועה כמשחררת תוצרי לוואי וכימיקלים רעילים ומזהמים לחלל האוויר, בהם גם חלקיקים שגודלם המיקרוסקופי – עד 2.5 מיקרון – מאפשר חדירה קלה אל הריאות ומערכת הדם. שאיפת החומרים הללו מזיקה לבריאותם של כל מי שחשופים אל עשן הקמין בקביעות, הן בחלל הבית והן בסביבה הקרובה.

באזורים קרים, כמו אירופה וצפון אמריקה למשל, כבר הוסדרה זה מכבר רגולציה הנוגעת לסוגי הקמינים המותרים לשימוש, וסוגי העץ שמותר לשרוף. בישראל החמה, למרבה הצער, אין עדיין בנמצא הסדרה בנושא, וההתמודדות עם הסוגייה נותרה בידיהן של הרשויות המקומיות.

בשנים האחרונות מתגבר השיח בנושא השימוש בקמיני העץ גם אצלנו, במועצה. מצד אחד גדלה האוכלוסייה ואיתה מספר קמיני העץ; מצד שני, גוברת המודעות הסביבתית והבריאותית, וגם כמות התלונות עולה בהתאמה. היחידה הסביבתית של המועצה מעודדת את הצפת השיח בנושא, תוך הבנה שבהיעדר כלים לאכיפה רק לחץ ציבורי יוכל להשפיע. ואמנם, בשניים מקיבוצי המועצה נערכו תהליכים מוצלחים של הסכמות בקהילה בנוגע להפחתת השימוש בקמינים: נאות מרדכי ושמיר.

בנאות מרדכי התקיים תהליך גישור ארוך ומעמיק בין אלה המרגישים בני ערובה בתוך חלום ההתיישבות הכפרי (והנחנק מעשן הקמינים) ואלה הנהנים מתחושת "החלום הרומנטי" שמייצר הקמין בביתם. ביניהם דומם הרוב, שמוכן קצת לסבול למען שכנות טובה וחיי קהילה שקטים. התהליך הוא פרי יוזמה של היחידה הסביבתית ובשיתוף מחלקת הגישור של המועצה. האתגר בבניית הבסיס להסכמות הוא חשיבה הלוקחת בחשבון את הצרכים והאפשרויות ומנסה לייצר חלופות אופטימליות, תוך שיתוף הקהילה ובחירת החלופה המתאימה, עד לביסוס ההסכמות לטווח ארוך ויצירת הדרכים לאכיפה. בתום תהליך שארך מספר חודשים אל תוך החורף, בעזרת מגשרים ועם אמון הציבור בהנהלה, הושגו ההסכמות שעיקריהן: יצירת מנגנוני שיח, שקיפות,הסכמה על הקטנה משמעותית של השימוש בקמינים והגדרת שעות מומלצות להדלקה, הסכמות בנושא אחסון העץ, גידור הגידול העתידי בכמות הקמינים, תמריצים וסיוע במעבר לאמצעי חימום אחרים ככל שיתאפשר ע"י הקהילה.

בקיבוץ שמיר אימצו את הקביעה שקמיני עץ גורמים לזיהום אוויר מוגבר, והקיבוץ החליט לעודד את בעלי הקמינים להפסיק את השימוש בהם ע"י תִּמְרוּץ כספי ותוך הדברות מתמשכת עם בעלי הקמינים לצמצום זמן השימוש והפעלה נכונה של הקמין (למי שיבחר בהמשך השימוש). בנוסף, נאסרה התקנת קמיני עץ חדשים מכל סוג שהוא.

המועצה מעודדת ישובים נוספים להידבר ולהגיע להסכמות, דומות או שונות, שייטיבו עם הקהילה וישפרו את איכות האוויר והחיים. בנוסף, רכשה היחידה הסביבתית מכשיר לניטור חלקיקים, המאפשר לבדוק את רמת הזיהום שיוצר הקמין בתוך הבית. נתונים ממדידה כזאת מאפשרים לבעל הקמין להבין את היקף הזיהום שיוצר התנור בתוך ביתו ולקבל החלטה אם להמשיך להדליק או לחפש פתרון חימום אחר. חשוב לציין שהנתונים פרטיים וחסויים ואינם מועברים לשום גורם. היחידה הסביבתית מזמינה את בעלי הקמינים לקבל את השירות הזה ללא תשלום בטל': 04-6816345/641.  

אולי יעניין אותך גם:

9d229d94-33fa-444f-92da-0ba4b958efe3
לוקחת נשימה
איך מעבירים שיעור לפיתוח קול בחדר מלון עם...
חיילי צבא ההגנה לישראל בקיבוץ בארי חיים זך
שבעה באוקטובר, שבעה סיפורים
השבעה באוקטובר יישאר לעד חרוט בזיכרוננו הלאומי...
1
ליל חניה
"ב-2006 ראיתי את אותו הגדוד רגע לפני הכניסה....

Education Template