fbpx

בִּינָה מַלְכוּתִית

מתוך האקתון QueenB יוני 2021, ירושלים. צילום: גלעד ארצי
חולמת להיות הביל גייטס הבאה כשתגדלי? פרויקט 'קווין בי' הוא המקום בשבילך ● העמותה שמזה שש שנים מכשירה נערות צעירות במקצועות התכנות עושה עלייה לגליל העליון

משמח לזהות בשנים האחרונות צמיחה מרשימה בייצוג הנשי במגוון תחומי עיסוק שהוגדרו או נתפסו בעבר כ"גבריים", אבל האם אי פעם עצרתם לחשוב מדוע ישנן כל כך מעט נשים מהנדסות תוכנה? את השאלה הזו ממש שאלו נגה מן ויסמין דנסקי כשהחלה שנה א' ללימודיהן בפקולטה למדעי המחשב בגבעת רם, לפני כשש שנים. כבר ביום הראשון ללימודים הבחינו השתיים כי הכוח הנשי בכיתתן דל למדי, ואם בכך לא די, הרי שגם המעטות שעוד היו שם פרשו אחרי שנת לימודים אחת בלבד. העובדה שהן עצמן דבקו במסלול המקצועי הזה, כך הסיקו דנסקי ומן, היא מן הסתם הודות לכך שכבר בילדותן זכו לעידוד ודחיפה בכיוון, אלא שמרבית הילדות והנערות אינן זוכות לעידוד דומה. היעדר הייצוג הנשי הבולט הוביל את השתיים להחליט לפתוח קבוצה ללימוד תִּכְנוּת עבור נערות בכיתות ח'-ט', כלומר – רגע לפני שהן נדרשות לבחור מגמת לימוד.

בתחילה נעשתה הפעילות בהתנדבות. מן ודנסקי גייסו מספר חברות שילמדו את הנערות בקבוצות קטנות, אך עם הזמן גבר ועלה הביקוש מהשטח; סטודנטיות נוספות רצו לקחת חלק ביוזמה, עוד ועוד חניכות ביקשו להשתלב בתכנית הלימודים, וכעבור שנה כבר הוקמה 'קווין בי', עמותה ששמה לה למטרה להעלות את הייצוג הנשי בהייטק ובמקצועות הטכנולוגיים.  

"היום, שש שנים אחרי, גדלנו המון", מספרת לי בהתרגשות עופרי גילה, מנהלת מרחב החוף והצפון של הפרויקט. "את השנה הנוכחית של תכנית הנערות אנחנו פותחות עם 500 חניכות בכל הארץ, 110 מילגאיות, שזוכות למלגה מאתנו בתמורה להדרכה, וקהילה בת 3,000 סטודנטיות למדעי המחשב והנדסה. יש לנו 10 מוקדים בכל הארץ, הצפוניים ביותר בגליל העליון ומג'דל שמס, הדרומיים ביותר בדימונה ומרחבים, ובשנה הבאה מתוכננת התרחבות באזור הדרום בכלל והנגב בפרט, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת הכלה של אוכלוסיות מגוונות". אלא שתכנית הנערות איננה מתמקדת אך ורק בהכשרה מקצועית. "תכנות הוא כלי משמעותי למוביליות חברתית-כלכלית" אומרת גילה, "אבל בסופו של דבר אנחנו מנסות לעשות משהו שהוא הרבה מעבר לחוג תכנות, ולכן אנו יוצרות קהילה שמלווה את הנערה מכיתה ח', דרך התיכון, הצבא, הלימודים האקדמיים, ולמעשה – לכל החיים. מצאנו שבנות בגילאי כיתות ח'-ט' הן בגיל שהכי נכון לעבוד בו על אספקטים חינוכיים רחבים יותר – העלאת הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות, 'סיסטרהוד'. בהמשך, לבוגרות של 'קווין בי' יש, למשל, כמה תכניות בתיכון – האחת היא קבוצת הלמידה, המיועדת לנערות בכיתות י'-יב' שנרשמו למגמת מדעי המחשב; השנייה היא מסלול המחויבות האישית שמוצע לכל התיכוניסטיות הבוגרות שלנו, שהופכות למל"ציות – 'מלכות צעירות'. המל"ציות חונכות את החניכות הצעירות, ומובילות פרויקטים ארציים, וכך מהווה 'קווין בי' מקום בו הנערות יכולות גם להוביל ולהתנדב".

העתיד של ההייטק הישראלי. צילום: גלעד ארצי

נשמע מבטיח? ובכן, הבשורה המשמחת באמת של המיזם היא שכדי ללמוד ב'קווין בי' אין צורך בכל רקע קודם. כל נערה יכולה להצטרף לתכנית, ללא קשר לציוניה ומבלי לעבור מבחני קבלה. "ניסינו להבין מדוע נערות בגילאים הללו לא הולכות למגמות הטכנולוגיות – לא פיזיקה, לא מדעי המחשב", אומרת גילה, "והמסקנה אליה הגענו לבסוף היא שפעמים רבות זה קורה בעיקר משום שהנערות מפחיתות בערכן וחושבות שהן לא מספיק טובות וחכמות בשביל זה. בנים, גם תלמידים ממוצעים ומעלה, יירשמו ללא היסוס למגמות הללו; בקרב הנערות – רק המצטיינות ביותר יעזו מלכתחילה להירשם, אחרי כן להגיע לחוגים והפקולטות אלה, ובהמשך גם להגיש את עצמן למשרות בתעשייה; אבל מבחינתנו – תכנות זה לכולן. לא רק למצטיינות, לטובות ביותר, לעשירות".

וכשגילה אומרת כולן, היא אכן מתכוונת לכולן; התכנית פועלת באופן אקטיבי גם להעמקת הגיוון הנשי בתחום, תוך הנגשתה לאוכלוסיות שלולא העמותה לא היו, מן הסתם, נחשפות אליו, כנשים ערביות או נערות מהפריפריה. "אין מישהי שלא תגיע רק בגלל שאין לה יכולת כלכלית", מצהירה עופרי. "ההשתתפות של הבנות בתכנית מממנת פחות מרבע מעלות הפעילות. איך אנחנו מצליחות לעשות זאת? בזכות שלושה גורמים – רשויות מקומיות, המוסדות האקדמיים המובילים בישראל (ביניהם האוניברסיטה העברית, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, המרכז הבינתחומי בהרצליה, אוניברסיטת בן גוריון ומכללת תל-חי), וחברות ענק מתעשיית ההייטק (כמייקרוסופט, מוביליי,  צ'ק פוינט, אינטל, ווסטרן דיגיטל ורבות אחרות), שמקצות תקציבים לפרויקט ובמקביל פותחות את דלתותיהן לבוגרות התכנית.

עופרי גילה. צילום: גלעד ארצי

בכל קבוצה יש כ-15 חניכות, שאחת לשבוע, למשך שלוש שעות נהנות ממפגש ולימוד עם מדריכה, סטודנטית למדעי המחשב והנדסה בעצמה. מלבד המלגה זוכות המדריכות בפרויקט להצטרף לקהילת הסטודנטיות של 'קווין בי', המסייעת להן להשתלב בתעשיית ההייטק בעזרת תכניות מנטורינג והעשרה, לצד העמדת בסיס יציב של קהילה נשית תומכת. אבל לא ההטבות הן מקור המשיכה של הסטודנטיות להנדסה להשתלב בתכנית. "רוב המדריכות עושות זאת מטעמי שליחות", מסבירה עופרי, "במטרה להגדיל את כמות הנשים בתחום. הן עצמן לא זכו למשהו דומה בילדות, והן רואות את החשיבות בכך. אלו נשים עסוקות מאוד, שבכל זאת מקדישות לעמותה הרבה מזמנן".

מעבר לאספקטים הסוציולוגיים/כלכליים, האם נשים מתכננות אחרת? מפתחות תוצרים בעלי אופי שונה?

"זאת שאלה טובה שאין לי תשובה עליה. מה שכן – ב'קווין בי' אנחנו עובדות על תכנות עם פן ואימפקט חברתי. בסיום השנה לוקחות המשתתפות חלק בהאקתון הנערות הטכנולוגי הגדול בישראל, במסגרתו הן בונות ומציגות מיזם בפני בכירות ובכירים מהתעשייה והרשויות המקומיות. מה שניתן לראות הוא שרבות מהבנות בוחרות מיזמים בעלי מטרות חברתיות".

היום כבר מבינים את חשיבות הייצוג הנשי בתחום

הנתונים הסטטיסטיים שמציגה גילה באשר לייצוג הנשי הנוכחי בתעשייה מטרידים: "כיום, רק כ- 20% ממשרות הפיתוח והמחקר בחברות הייטק מאוישות על ידי נשים, והקורונה לא עשתה לזה טוב, כי הראשונות שמשרותיהן קוצצו היו נשים", היא מספרת. "מבחינת האקדמיה, עומד עכשיו הממוצע על 25% של סטודנטיות במדעי המחשב. ככל שמרחיקים לתחומים של הנדסות חשמל, מכונות, אווירודינמיקה, זה עוד יורד". מאידך, נתוני ההצלחה שמציגה 'קווין בי' בהחלט מעוררי תקווה: מעל 80% מהחניכות ממשיכות בתכנית לשנה השנייה; 60% מהבוגרות נרשמות למגמת מדעי המחשב בבתי הספר ומצטרפות לקבוצת הלמידה של 'קווין בי'; מדי שנה נרשמת גדילה בת 40%-50% במספר החניכות, והנשירה עומדת על פחות מ-8%.

זה לא רק חוג תכנות. זו גם תנועת נוער. משתתפות ההאקתון שנת 2021. צילום: גלעד ארצי

השנה, כאמור, ייפתח מוקד פעילות חדש באזורנו, בשיתוף מועצה אזורית הגליל העליון, מיזם 'גליליום' של אשכול גליל מזרחי ומכללת תל-חי. שותף מתעשיית ההייטק טרם גויס, אמנם, ולפי שעה משקיעות ותומכות במוקד הצפוני חברות ממרכז הארץ, אבל לגילה ברור שזה רק עניין של זמן עד שחברות ההייטק המקומיות יזהו את הפוטנציאל ויתחילו לחזר אחריהן. הלימודים עצמם יתקיימו ב'מרגלית סטארט-אפ סיטי', "כשהמטרה היא להראות לנערות שיש עולם של טכנולוגיה גם בקריית שמונה ובאזור הגליל העליון בכלל, ושיש אקדמיה פורחת בתל-חי". במקביל נפתחת קבוצת נערות נוספת מהכפרים הדרוזים בגולן, בשיתוף פעולה עם רשויות דרוזיות מהאזור ו'גליליום'.

"השינוי שאנחנו מרגישות הוא בקבלת הרעיון הזה מצד הסביבה", מסכמת גילה. "אם בשנה הראשונה היה קשה לגייס אנשים לפרויקט, בתי ספר, רשויות, חברות, היום אנשים מבינים הרבה יותר את החשיבות. גם ההורים דוחפים הרבה יותר את הנערות, ובמועצה אזורית הגליל העליון אמרו לנו כבר בהפגישה הראשונה שלכוון את הנערות זהו אחד התחומים החשובים ביותר מבחינתה".

קישור לאתר: https://www.queenb.org.il/

פורסם לראשונה בגיליון 249 מיום 17 בנובמבר 2021

אולי יעניין אותך גם:

1
מנצחים את גלבוע, מתכוננים לחולון
במשחק שנערך אמש באולם בגן נר זכו שחקני הפועל...
ראשית
"ידענו שלא נעצור עד שנצליח"
הובלת מריצת אבטיחים בסנגל וכינוס זריז של...
ראשית
הַמּוּזוֹת לֹא שׁוֹתְקוֹת
בבוקר השבת השחורה, רגע אחרי פתיחת תערוכת...

Education Template