fbpx

על חבל דק

בחלונך. שמן על בד, 2024. צילום: שרית אכטנברג
האמנית שרית אכטנברג בוחנת את מערכות היחסים הבין-דוריות במשפחה, ואת משמעות הזמן בתוכן ● תערוכה חדשה בגלריה מחניים
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

בתערוכה בקו הדק מציגה שרית אכטנברג סדרת ציורי שמן גדולי-מימדים על בד שחור, וכן שתי עבודות וידאו. העבודות עוסקות במערכות היחסים הבין-דוריות במשפחה, בוחנות כיצד הן משתנות עם הזמן וכיצד משתנים יחסי הכוחות בה. התערוכה בוחנת את האיכויות שמביאה לחיינו המשפחתיות, שבה הקשר מעניק אהבה ומגן, אך לעתים הופך כובל ומגביל. באמצעות התבוננות על אמה המזדקנת אכטנברג מתעמתת עם ההתבגרות שלה עצמה, עם השינויים שצפויים להתרחש בקשר עם ילדיה ועם ההבנה שהזמן משנה את יחסי האחריות והתלות בין הדורות.

כל הידיים שבי. 2024, שמן על בד. צילום: שרית אכטנברג

שני מוטיבים חוזרים בכל העבודות בתערוכה: החבל (הקו) והזמן. בעבודת הוידאו בואי נכונה, מותחת אכטנברג חבל בינה ובין אמה, מתוך כוונה לבדוק היתכנות למהלך אמנותי. על פני השטח נבדקים גבולות, החבל הוא סמל של מאבק. אך מתחת לפני השטח נמתח קו בין אמא לבת ונחשף קשר חי, עדין ומשתנה.

בואי נכונה. 2024, פריים מוידאו. צילום: שרית אכטנברג

מוטיב הזמן מיוצג באופן ישיר בעבודת הוידאו מטוטלת. גוף האמנית תלוי במהופך, היא קשורה בחבל עבה ומתנועעת כמטוטלת של שעון אורלוגין. בעבודה זו החבל כובל ומגביל אך גם מגן, חובק ומעגן. דמותה נראית רגועה ועטופה והיא מתמסרת לתנועת הזמן ולשינויים שהוא מביא עימו.

מטוטלת. 2024, פריים מוידאו. צילום: שלומית ליוור

גוף העבודות המרכזי הוא סדרת ציורים שחלקם הגדול מציג מפגשים בין בני המשפחה של האמנית: ילדיה, אמה ובן זוגה. כמו בוידאו, גם בפעולת הציור בוחנת אכטנברג גבולות. הכתמיות שאפיינה את ציוריה הקודמים נעלמת בהדרגתיות. מציור לציור, הכתם – "הבשר" של הציור – מתפרק ונותר רק קו, "סימון". ישנו מעבר מציור איטי ומחושב לרישום מהיר וחופשי. לבסוף הציורים נראים כמעט כסקיצות, מערערים על מסורת הציור בשמן ומצביעים על האופי הארעי ועל ההשתנות הבלתי פוסקת של חיינו.

מזכרת לדרכים. 2024, שמן על בד. צילום: שרית אכטנברג

כשהכתם מתפרק לקו נוצר חלל שחור, כמו במערכות יחסים משתנות, שנדמות לעיתים כמתפרקות, ובהתפרקותן מותירות חלל ריק. השהות במצב הביניים מציפה שאלות של זהות. כשהיא נתונה בזרמי הזמן המשתנים, תוהה אכטנברג מה יכולים להיות העוגנים בחייה, איפה תמצא נקודות וודאות בעתיד ומי היא בעולם כאמא, כבת וכאמנית.

שרית אכטנברג | בקו הדק // גלריה מחניים // אוצרת: שלומית ליוור.

פתיחה: שבת 8.6.24 , בין השעות 11:00 – 13:00 // נעילה: שבת 27.7.24, בשעה 13:00.

זמני הפתיחה: ימים ב', ד', ו' ושבת – בין  השעות  10:00 – 13:00. 

בימים א', ג', ה' הגלריה סגורה, אך ניתן לתאם ביקור בתערוכה עם:  דינה – טל: 052-6065238, או יויו – טל: .052-6065026.

הכניסה לתערוכה – ללא תשלום.

אולי יעניין אותך גם:

ראשית
הַמּוּזוֹת לֹא שׁוֹתְקוֹת
בבוקר השבת השחורה, רגע אחרי פתיחת תערוכת...
מיקי צדיק_ללא שם _2024_טכניקה מעורבת על נייר_צילמה האמנית
קו באופק
בתערוכה שתעלה החודש בגלריה מחניים מציגות...
1
בית מחפש בית
בתערוכה חדשה שתיפתח בשבת הקרובה בגלריה 'המבואה'...

Education Template