fbpx

שיר שיחליק את הקמטים

חנן יובל ולהקת 'גוטה גוטה'. צילום: גיל ישי
מה הקשר בין הדודאים, תנועת המָקוּיה ביפן, וקוסקוס וסָרָפָן? ואיך מחברים בין שירי ארץ-ישראל הישנה והטובה לגרוב צועני ים-תיכוני? כל התשובות במפגש המפתיע בין חנן יובל ולהקת 'גוטה גוטה'

את השיר היפה 'הימים שעוד נכונו לנו' כתבה עדית פאנק כבר לפני יותר מארבעה עשורים, אך עד היום מתבקש חנן יובל, שגם הלחין אותו, לנגן אותו בהופעותיו ואפילו בחתונות, בעוד הזוג המאוהב עושה את דרכו אל החופה.

השיר בוצע לראשונה בשנת 81' על ידי צמד 'הדודאים', בני אמדורסקי וישראל גוריון, בעיבודו של קובי אשרת. בהמשך ביצע אותו חנן יובל לצד דודו אלהרר, במופע ששילב בין מזרח ומערב וזכה לשם 'הקוסקוס והסרפן'. וישנם עוד ביצועים רבים וטובים של השיר, שכאמור לא איבד רלוונטיות גם כעבור 40 שנים.    

לרגל חגי תשרי, שנגוזו להם בשטף מאורעות המלחמה, הוציא יובל חידוש של השיר יחד עם להקת 'גוטה גוטה', להקת גרוב אתנית מולטי-אינסטרומנטלית צעירה. "אנחנו מכירים את השיר מאז שאנחנו מכירים את עצמנו", מספר אמיתי מן, נגן כלי נשיפה וחבר הלהקה; "גדלנו עליו ומאז ומתמיד הוא סימל עבורנו איזושהי תפילה. לאורך השנים התבקשנו לנגן אותו ולהוביל איתו זוגות לחופה, כך שזכינו להכיר אותו מקרוב עוד לפני ששיתפנו פעולה עם חנן".

אבל איך נוצר החיבור המקורי בין הזמר הוותיק והלהקה הצעירה? בקיץ שעבר קיבלו חברי 'גוטה גוטה' הזמנה להופיע בכנס בינלאומי של תנועת המָקוּיה ביפן, תנועה נוצרית פילושמית שתומכת בישראל; חנן יובל, כך התברר להפתעתם, הוא אחד מגיבורי התרבות שלהם; בשנת 2012 הוזמן גם הוא לנגן בכנס של התנועה. חברי הלהקה נפגשו עמו, והדרך ליצירת עיבוד חדש של 'הימים שעוד נכונו לנו' נסללה. השיר הוקלט והוענק כשי לבני ובנות תנועת המקויה בכל רחבי העולם.

צילום: גיל ישי

מאז, ובצל מלחמת 'חרבות ברזל', נוצקו בשיר הוותיק משמעויות נוספות וחדשות. בחודשיים האחרונים, מספר יובל, עיקר הופעותיו נערכות מול מפונים בכל רחבי הארץ, והקהל, כך הוא מבחין, שואב עידוד ונחמה עמוקים מהשיר. "על ההתחלה יש מחיאות כפיים והעיניים של אנשים מצטעפות", הוא אומר; "לא בטוח ששירים עושים מהפכות, אבל הם בטח מוחקים קצת קמטים מהמצח".

לשיחה המרתקת של זהר לידר מרדיו 'קול הגליל העליון' עם חנן יובל ואמיתי מן היכנסו:

https://bit.ly/3RFviNI

הצטרפו לשידורי התחנה גם בימי הלחימה בתדר או באינטרנט: https://www.1053fm.co/

צילום: גיל ישי
להקת 'גוטה גוטה'. צילום: קטרינה סבינה ודניאל אליאור

אולי יעניין אותך גם:

9d229d94-33fa-444f-92da-0ba4b958efe3
לוקחת נשימה
איך מעבירים שיעור לפיתוח קול בחדר מלון עם...
1
בין הולנד, ורד הגליל ומלכיה
"הבית שלכם הופצץ", בישר חבר כיתת הכוננות,...
1
בין גן-עדן לגיהנום
פתאום, באמצע ארוחת ערב בטברנה יוונית צנועה,...

Education Template