fbpx

שעה קלה על כלכלה

צילום: PEXELS
איך תשרדו כלכלית את המלחמה הזו?
מומחי החוג לכלכלה וניהול במכללה האקדמית תל-חי פתחו מוקד ייעוץ לסטודנטים ולציבור הרחב בימי המלחמה
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

הימים ימי מלחמה, ומלבד אינספור האתגרים הביטחוניים, הרגשיים והמנטליים העצומים הניצבים בפנינו, אנו עומדים שוב על קצהו של תהום כלכלי: המשק בבלימה כמעט מוחלטת, עסקים רבים מושבתים או סגורים, תושבים רבים עוד יותר פונו מבתיהם, הוצאו לחל"ת או גויסו למילואים. אז איך אפשר לעבור את התקופה הקשה הזו מבלי להתרסק פיננסית?

כדי לסייע לנו, פתחו מומחי החוג לכלכלה וניהול במכללה האקדמית תל-חי "חמ"ל כלכלי", אשר נועד לסייע ולספק מענה מקצועי בנושאים מגוונים העוסקים בהתנהלות כלכלית בזמן המלחמה, ביניהם: מענקי סיוע והזכאות לגביהם; תגמולי מילואים;  תגמולי ביטוח לאומי; זכויות שכירים במלחמה; זכויות עצמאים במלחמה;  חל״ת מנקודת ראות המעסיק – זכויות וחובות; חל״ת מנקודת ראות העובד – זכויות וחובות; ועוד.

"תקופה של מלחמה וחירום כמו זו בה אנו שרויים בשבועות האחרונים, מאלצת אותנו לצאת משגרת יומנו, לעיתים גם להפסיק לעבוד ויוצרת קשיים כלכליים לא פשוטים", אומר ראש החוג לכלכלה וניהול במכללה האקדמית תל-חי, ד"ר ינאי פרחה; "מטרת החמ"ל הכלכלי שהקמנו הינה לסייע ככל הניתן במתן מידע מקיף ומקצועי על זכויותינו כעובדים, כמעסיקים, כסטודנטים, כתושבי הצפון ובכלל, בנושאים כלכליים שונים, במטרה לסייע ככל הניתן בהתנהלות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

הנה כמה מהשאלות הנפוצות ביותר בחמ"ל, והתשובות להן:

שאלה: התפניתי בהוראת פיקוד העורף מיישוב קרוב לגבול לבנון לבית מלון על חשבון המדינה/לבית של ההורים במרכז. האם אני צריכה להמשיך לשלם שכר דירה?

תשובה: כן. נכון לעכשיו אין הקלות כלשהן לחוזי שכירות כתוצאה מהמלחמה. ניתן לדבר עם בעלי הדירה כדי לנסות ולהגיע איתם להסכמה על הקלות. בנוסף, המפונה זכאי לקבל מענק אכלוס של 200 ש״ח למבוגר ו-100 ש״ח לילד.

שאלה: העסק בצפון שבו אני עובד הפסיק את פעילותו והוציא אותי לחל"ת. מהן הזכויות שלי במקרה כזה?

תשובה: חל"ת מטעם המעסיק הוא רק בהסכמת העובד. במקרה שבו העובד לא מסכים לכך הוצאה לחל"ת כפוי עלולה להיחשב לפיטורים. הכללים לגבי עובדים שאסור לפטרם חלים גם כאן, ואלו כוללים גם עובדים שנעדרים עקב הנחיות פיקוד העורף או עקב שהייה עם ילדיהם מחמת סגירת מוסדות חינוך.

לפי חוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), החל מחל"ת של 14 יום יש זכאות לדמי אבטלה, ללא קיזוז ימי חופשה צבורים. כמו כן, תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה קוצרה ל-6 חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים. הקלות אלה נמצאות כיום בתוקף עד ל-30.11.23. פרטים נוספים ניתן לראות באתר המכללה, בקישור לחמ"ל הכלכלי.

שאלה: יש לי עסק ואני מוגדרת "עוסק פטור". פעילות העסק ירדה מאד עקב המלחמה. האם אני זכאית לפיצוי?

תשובה: כן. לפי חוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), עסקים בכל רחבי הארץ שלהם מחזור שנתי החל מ-12,000 ₪ זכאים לפיצוי מקרן הפיצויים של מס רכוש. הפיצויים מותנים בפגיעה במחזור של לפחות 25%, ומשתנים לפי המחזור השנתי של העסק. פרטים נוספים ניתן לראות באתר המכללה, בקישור לחמ"ל הכלכלי.

חשוב לציין שקיימים כמה מסלולים לפיצוי עסקים, שחלקם ייחודיים לעסקים באזורי ספר וב"אזורים מיוחדים" בצפון ובדרום. פרטים נוספים לגבי המסלול המתאים לכל עסק ניתן למצוא באתר רשות המסים.

שאלה: אני שוכרת דירה בקריית שמונה (או בכל יישוב אחר שפונה בשל הוראות פיקוד העורף). כשעברתי לקריית שמונה, לא עדכנתי את כתובתי במשרד הפנים. לאור הנחיות פיקוד העורף התפניתי לבית משפחה במרכז. כשניסיתי להגיש בקשה לקבלת מענק אכלוס (200 ש״ח למבוגר ו-100 ש״ח לילד) קיבלתי הודעה שאינני זכאית. מה עלי לעשות?

תשובה: עלייך לשנות את כתובת המגורים שלך לכתובת של היישוב שפונה (קריית שמונה במקרה שלעיל). רק לאחר שינוי הכתובת ניתן להגיש בקשה למענק אכלוס. מצ״ב קישור לשינוי כתובת במצב בו השינוי הוא לישוב שפונה. https://www.gov.il/he/departments/alerts/alert_address_swords_iron

האמור בכתבה אינו מהווה יעוץ משפטי, ייעוץ מס, ייעוץ חשבונאי או כלכלי או תחליף להם ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם.

מוקד החמ"ל פועל בימים א'-ה' בין השעות 9:00-17:00 וביום ו' בשעות 9:00-13:00,

בטלפון: 04-8181316.

מידע נוסף לגבי סוגיות כלכליות ניתן למצוא באתר המכללה האקדמית תל-חי.

אולי יעניין אותך גם:

ליאת בן אדיבה
בית מבוץ וממ"ד
כמי שגדלה בקריית שמונה היא חיה בציפייה לגרוע...
1
בין הצלצולים לאזעקות ובין הבומים למחברות
לרגל פתיחת שנת הלימודים, יצאנו לבדוק איך...
cover_גולן בן דרור_98519
מאבק מתמיד
הסינגל החדש של גולן בן דרור איננו רק יצירה...

Education Template