fbpx

"שנת השירות היא מפעל שיש לו ערך ואנחנו נאבק על קיומה"

שנת שירות בתנועה הקיבוצית. צילום: באדיבות 'זמן קיבוץ'
למרות הלחימה הנמשכת בצפון ובדרום, גם השנה 1200 ש"שינים יתנדבו במסגרות שנת שירות של התנועה הקיבוצית
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

במהלך חודש אוגוסט יחלו 1200 בני ובנות נוער מסיימי י"ב שנת התנדבות במסגרות שונות תחת מפעל שנת השירות של התנועה הקיבוצית. גם השנה ועל אף המלחמה והמחסור בחיילים, תימשך שנת ההתנדבות במסגרתה מתנדבים הנערים והנערות בטרם גיוסם לשירות הצבאי בעזרה לקיבוצים, בפנימיות לנוער בסיכון, בפנימיות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ועוד.

למזער פגיעה במשימות 

במהלך שעורר סערה ציבורית, הודיע הצבא בפברואר השנה לאגף החינוך של התנועה הקיבוצית, תחתיה פועלת מחלקת שנת השירות, כמו גם למסגרות נוספות ולראשי מכינות, כי לאור המלחמה הנמשכת ומחסור בחיילים, מאות ש"שינים בנים לא ישלימו את שנת ההתנדבות ויגויסו במהלך אפריל.

מחאה ציבורית התעוררה עם ההבנה כי בעוד דרישת הצבא ממסגרות שנת השירות והמכינות להפסיק את פעילות ההתנדבות של מאות בני הנוער על מנת להקדים את גיוסם, דרישה לגיוס בהיקפים קטנים יותר הופנתה לתלמידי ישיבות ההסדר שנה ב' והלאה, וללא גיוס מוקדם של תלמידי ישיבות ההסדר של שנה א'.

התנועה הקיבוצית הצטרפה למאבק מול הכנסת והממשלה וכן בזירה הציבורית ובתקשורת על מנת למזער את הפגיעה במסגרות שנת השירות. "חשבנו מה הדבר הכי נכון לעשות", אומר רון ויצנר, מנהל מחלקת שנת שירות באגף החינוך של התנועה הקיבוצית. "הדרישה הוצגה לנו על ידי הצבא באמצע שנת השירות. המחשבה הייתה איך למזער את הפגיעה במשימות, איך להוציא מתנדבים מקומונה פעילה כך שהיא לא תתפרק והמשימה לא תפגע. יחד עם המאבק הבנו שנוכל אולי לצמצם את מספר הש"שינים שיגויסו מוקדם אך לא נוכל למנוע לחלוטין את הגזרה. סוגיית השוויון בנטל סבבה לאורך הדרך סביב הגיוס המוקדם".

דיסאינפורמציה וחוסר אמון 

מהלך הגיוס המוקדם טלטל את המסגרות ואת הש"שינים, שהתבקשו להתנדב למשימה, מה שעורר כעס וביקורת מבני הנוער ומהוריהם. "גיוס לצה"ל הוא חוק מדינה, זה לא דבר שנמצא בשליטתנו", מוסיף ויצנר, "כחלק מהערכים שאנחנו מאמינים בהם אנחנו מחנכים לשירות משמעותי בצבא, בטח בימי מלחמה ובשעת החירום בה אנחנו נמצאים. לא חלקנו על כך שלצבא יש צורך אמיתי ויצאנו מתוך הבנה שהש"שינים מחוברים לערכים האלה. זה מקום מורכב לכולם ועל כן עשינו מהלכים על מנת שהפגיעה בכל מסגרת תהיה מינימלית, גם במשימות וגם במרקם החברתי, מה שאכן קרה. יש פגיעה באמון מול יחידת מיט"ב (היחידה המגייסת) של צה"ל, שהוציאה צווי גיוס גורפים על אף שהסיכום היה שונה, ורק אחרי שהקמנו קול זעקה תוקנו. הייתה דיסאינפורמציה שיצרה חוסר אמון".

המאבק הציבורי עזר, מדרישה לגיוס מאות, גויסו בפועל 65 ש"שינים במסגרות התק"צ. "המאבק היה בערוצים הציבורים וגם בהרבה עבודה שנעשתה מאחורי הקלעים", מדגיש ויצנר.

תמונה: אתר התנועה הקיבוצית

פחות בנים 

במהלך אוגוסט, ועל אף שרבים ממסיימי שנת השירות יגויסו לצה"ל מוקדם משנים קודמות, יכנסו 1200 בני ובנות נוער מסיימי י"ב לשנת השירות.

הייתה השפעה למלחמה על היקף המכסות שמאשר צה"ל לשנת שירות?

"כן ולא. גם אנחנו וגם שאר הארגונים נותרנו עם אותן המכסות – 1200 ש"שינים יתחילו את שנת השירות. אך לעומת הגדלת המכסות בחמש השנים האחרונות – השנה אין הגדלה, וגם כמות הבנים קטנה ביחס לכמות הבנות".

יש מקומות בהם לא ניתן לקיים מסגרות שנת שירות בשל המלחמה?

"קומונות שהיו בקיבוצים שפונו בעוטף – כמו בארי, עין השלושה או כרם שלום – התפנו יחד עם הקהילות למלונות ומקומות הפינוי, כאשר לחלקם השתנו המשימות, בעיקר מחקלאות לחינוך בלתי פורמלי. גם השנה הקרובה תפתח כך – הקומונות יהיו עם הקהילות שרובן כבר לא במלונות אלא בקיבוצים אליהם עברו לדיור זמני (כמו בארי שעברו לחצרים), ויענו על משימות במקום בו נמצאת הקהילה. במהלך החודשים האחרונים חלק מהש"שינים חזרו לקיבוצים, בדומה לחברי הקיבוץ – באמצע השבוע עובדים בחקלאות בקיבוץ ובסופי השבוע חוזרים לקהילות".

רון מסביר שבקיבוצי הצפון, כמו במועצה האזורית מטה אשר, הקומונות דרומיות יותר ולכן לא פונו. הקומונה היחידה שלא המשיכה עם הקהילה שלה היא זו של ניר עוז שעברה לקיבוץ בית ניר במהלך השנה ותפתח את השנה הבאה שם, "מתוך צורך של ניר עוז להיות פנויים לעסוק ביכולת להשתקם".

משימות חדשות נכנסו עקב המצב וקומונות חדשות עתידות להיות מוקמות בקיבוצים מפלסים, יד מרדכי וגבולות, ואולי גם בקיבוצי הצפון. עיקר המשימות הן בחינוך הבלתי פורמלי, אבל לא רק. "חמ"ל המשימות זקוק לש"שינים לשעבר, בוגרי צבא, שמכירים את המשימות ויכולים לקחת חלק ולעזור", מציין רון.

תמונה: אתר התנועה הקיבוצית

אמירה ערכית 

יש מצב שבמהלך השנה שוב יגיע הצבא בדרישה להקדים גיוס של ש"שינים?

"המצב נשאר מורכב, המדינה במלחמה, לצערנו חיילים נהרגים בלחימה ואין רגיעה. אנחנו גם לא יודעים אם תהיה הרחבת לחימה בגזרה הצפונית. אנחנו למודי ניסיון ועל סמך מה שקרה השנה אנו יודעים שזה יכול לקרות שוב בשנה הקרובה".

"גם בעיית גיוס החרדים לא תפטר דרך שנת שירות" אומר רון, "וזה לא מסר חינוכי שאני מאמין בו. אני מאמין שאנחנו צריכים להגן על המדינה כאמירה ערכית ולא אגיד לש"שין אל תתגייס כי יש חרדים שלא התגייסו. זו אמירה ערכית. גם לפני המלחמה הנוכחית חרדים לא התגייסו. שנת השירות היא מפעל שיש לו ערך ואנחנו נאבק על קיומה ככל שנוכל".

בימים האחרונים של חודש יולי נפגשו רון וצוותו עם מסיימי שנת השירות הנוכחית. "יש טיולי סוף שנה ואנחנו פוגשים את החבר'ה בכל הקומונות – הייתה להם חוויה מאוד טובה השנה על אף הסערה שהתחוללה. חלק מהש"שינים הם חבר'ה מהעוטף, לחלקם יש חברים ובני משפחה שנהרגו במהלך השירות הצבאי, הם גם לקחו חלק בלוויות. אחת הש"שניות תכלת זוהר מקיבוץ נחל עוז נרצחה. כמו כל אזרח במדינה גם הם חוו וחווים את מה שקורה. בזכות שנת השירות הם היו בתוך עשייה, בתרומה משמעותית ודאגה לחניכים, וזה שמר עליהם, עזר להם להתנתק וגם לשמור על פוקוס".

פורסם לראשונה ב'זמן קיבוץ', 23 ביולי, 2024.

אולי יעניין אותך גם:

סיום יב הר וגיא
תעודת בגרות למרות נסראללה
בחודש הראשון הם בכלל לא למדו, רק השתזפו בכנרת;...
1
חב"פ על הזמן
מסע ביגר, המרוץ לעליון, לילה לבן, רפסודיה,...
pexels-mitya-zotov-9443587 (Medium)
שומרים על חוסן הילדים
איך מתמודדים ילדים על הרצף האוטיסטי עם האתגרים...

Education Template