האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...
|
על רקע נזקי המלחמה הקשים, יוצאת לדרך תוכנית 'ריסטארט לגליל 25-30' לסיוע ושיקום כלכלי לגליל, ביוזמת אשת העסקים והיזמת החברתית רעיה שטראוס ואמיר הלוי, שכיהן כמנכ"ל משרד התיירות בין השנים 2013 ל-2022. התוכנית תעודד תיירות, אירועי ענק מחוללי תיירות ומיזמים כלכליים ברחבי הגליל ותושק ביריד IMTM שנפתח היום באקספו תל-אביב בשיתוף האשכולות בגליל והרשויות המקומיות. ביתן הגליל יהיה הביתן הגדול והמרכזי בתערוכה ולראשונה יציגו בו במשותף האזורים, האשכולות, הרשויות ואנשי התיירות הפעילים בגליל, תחת מטרה משותפת: גליל אחד.
מטרת 'ריסטארט לגליל 25-30', שסכום ההשקעה הראשוני לטובת התנעתה מוערך בכ-10 מיליון ₪, היא יצירת מנועי צמיחה כלכליים ליישובי הגליל באמצעות שורה של אירועי ענק מחוללי תיירות, לצד פעילויות ומיזמים כלכליים בהיקפים חסרי תקדים. התוכנית תתקיים בשני שלבים: שלב ראשון עם תוכנית רב-שנתית לאירועים בתחומי התרבות, המוסיקה, הקולינריה, הטבע והספורט, שיביאו לתנועה של מאות אלפי נופשים לגליל, ייצרו וודאות ויניעו את הכלכלה, ושלב שני להתנעת פרויקטים ומנועי צמיחה.
התוכנית יוצאת לדרך על רקע מצב החירום הכלכלי אליו נקלעו יישובי הגליל ותעשיית התיירות המקומית עקב המלחמה הממושכת, שגבתה מחירים כבדים. עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים באזור נפגעו, כ-70,000 איש פונו מבתיהם וחלק משמעותי עדיין לא שבו, אלפי בתי עסק בגבול הצפון עמדו נטושים וריקים מאדם למעלה משנה ולא מצליחים להשתקם, עשרות אלפי דונמים של יערות ברחבי האזור נשרפו, בתים רבים, עסקים ותשתיות נפגעו עקב ירי טילים וכטב"מים. בבסיס התכנית ניצבת התפיסה כי הפגיעה הכלכלית בגליל, שמהווה משאב תיירותי מרכזי בישראל, דורשת תכנית סיוע מהירה. נוכח מגבלות המשאבים הממשלתיים ובעיות ביורוקרטיה ורגולציה שמקשות על התארגנות מהירה, נדרשת רתימת גופים פרטיים וציבוריים, חברות גדולות, קרנות פילנתרופיות ותורמים.
כלל האירועים והמיזמים שיתקיימו תחת תכנית 'ריסטארט לגליל 25-30' יזכו למעטפת של מהלכים שיווקיים מקיפים: מיתוג, שיווק וחשיפה באמצעות מערכות ופלטפורמות דיגיטל מתקדמות, שיתופי פעולה תוכניים עם ערוצי טלוויזיה ודיגיטל מובילים שיעניקו חשיפה מתמשכת לעסקים בגליל, שיתופי פעולה עם משפיענים ועוד. בין השותפים שנרתמו לטובת התכנית: 'The Day After Fund', 'רוח הגליל', 'הרשות לפיתוח הגליל', עמותת 'גלילה', אשכול כנרת עמקים, אשכול גליל מזרחי, אשכול גליל מערבי, אשכול בית הכרם והרשויות המקומיות הרבות באזור.
בשנה האחרונה הקים המיזם צוות תוכן והפקה עם גורמים מובילים ובהם יוני פיינגולד, ממקימי ה'זאפה' ו-'TO MIX', מפיקת אירועי הקולינריה והיין חגית זינו לרר, מייסד ומנכ"ל 'מרתון ישראל' עופר פדן ומייסד ומפיק טור הרכיבה 'EPIC Israel' גל צחור. בימים אלה, עמלים בצוות התוכן על בניית לו"ז האירועים והפעילויות במסגרת התכנית ברחבי הגליל לשנים הקרובות.
"במלחמה הזו עברנו טלטלה נוראית", אמרה רעיה שטראוס. "הצפון בעצם הוזנח, בעיית המפונים היא עצומה. אנו עוסקים באופן בו יש להחזיר את הקהילות המפונות בחזרה. הגליל – התושבים והעסקים, זקוקים לשיקום ולחמצן כלכלי מידי ובהיקפים רחבים. מטרת התוכנית היא לגייס גורמים פרטיים וציבוריים, קרנות פילנתרופיות בארץ ובעולם, תוך ייצור התנאים שיגרמו לזה לקרות".
"שיקום הצפון עובר דרך חיבור בין שותפים ודרך הזנקת התיירות לגליל – מנוע הצמיחה המרכזי של האיזור", הוסיף אמיר הלוי. "מטרת התוכנית היא לגייס סכומים משמעותיים עבור אירועים מחוללי שינוי לגליל כולו, באמצעות חיבור בין הפילנתרופיה, הממשלה והמגזר העסקי. היתכנות של אירועים בסדר גודל כזה בצפון רצופה באתגרים גדולים מאלו הקיימים במרכז הארץ. לכן, אנו רוצים לסייע באמצעות תמריצים וכך גם לבנות לו"ז אירועים ל-5 שנים קדימה לכל האזור מהכינרת, מרמת הגולן והגליל העליון ועד לגליל המערבי״.