fbpx

עד מאה (ועשרים)!

תמונה: pixabay
לאור התחזיות לאריכות ימים של אוכלוסיית העולם, יוצא לדרך בימים אלה פרויקט Muni-100 - מהלך רשותי להזדקנות מיטבית, שמטרתו לקדם את היערכות הרשויות המקומיות לאתגר הזדקנות התושבים בעידן של 100 שנות חיים. התוכנית פועלת להגברת הנוכחות של אזרחים ותיקים במרחב הציבורי בהיבטים החברתיים, הכלכליים והבריאותיים, באמצעות תכנון מותאם בו שותפים גם המבוגרים עצמם
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

לא רק בעולם, גם בישראל מובילה תוחלת החיים שנמצאת במגמת עלייה לזינוק במספר הזקנים בה, כך שבשנת 2034 צפוי שיעורם להכפיל את עצמו ולהגיע ל-1.6 מיליון. אתגר זה מחייב פעולה בשני מישורים: בפן החברתי – התאמה של השירותים הציבוריים להפחתת התלות של האוכלוסייה המבוגרת באחרים; ובפן האישי – שינוי התנהגותו של האדם המבוגר בניהול התחומים השונים בחייו, מתוך הבנה שאלה צריכים להספיק לו ל-100 שנות חיים. מטרתו של פרויקט Muni-100 היא לתכנן ולהיערך כך שכולנו נזכה להזדקנות בתוחלת חיים ארוכה ומיטבית.

הפיילוט

עשרים רשויות מקומיות ישתתפו בהתנסות בשלב הראשון, ביניהן המועצה האזורית גליל עליון. עבור שלב זה נשכרו מתכנני ערים להובלת התהליך ולמתן ליווי מקצועי לרשויות בהתאמת המרחב הציבורי הפיסי, החברתי והכלכלי שלהן לצרכים של הזקנים. כל רשות תקדם תוכנית שמתאימה לה, ולאור ההתנסות של כל הרשויות יפותח מודל ארצי תוך שאיפה לקידום מדיניות ממשלתית התומכת בתפיסות אלו.

הפיילוט הוגדר לארבע שנים, כאשר השנה הראשונה הינה שנת תכנון ולאחריה תהיינה שלוש שנות יישום של התוכנית שתאושר. חברת ייעוץ חיצונית נבחרה על ידי ג'וינט אשל, ששותפה למהלך ביחד עם משרדי ממשלה (משרד הרווחה והבטחון החברתי, שוויון חברתי, הבריאות, האוצר, רוה"מ, הבינוי והשיכון והתחבורה), אגף הקרנות בביטוח הלאומי, מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי ובעלי עניין נוספים.

החזון ומימושו

הלמידה וכתיבת התוכניות במסגרת הפיילוט מתבצעת בשישה מקיבוצי המועצה: דן, כפר הנשיא, שמיר, עמיר, ברעם ויפתח. "החזון שלנו הוא עיצוב ה- DNA של מועצה אזורית הגליל העליון לקידום הזדקנות מיטבית של תושביה, והתאמתה לעידן של 100 שנות חיים", אומרת לי אלין-שנבור, שמנהלת את הפרויקט יחד עם עמותת ותיקי הגליל. "מטרת העל שלנו היא הגברת הנוכחות וההשתתפות של אזרחים ותיקים במרחב הפיזי, החברתי והכלכלי של המועצה".

את המטרות הספציפיות של התוכנית מחלקים לי ועמיתיה לפרויקט לשני מישורים – הפרטי והמערכתי. בתחום הפרט מטרות המהלך נוגעות בהשתתפות הוותיקים בפעילויות במרחב הציבורי, ביציאתם מהבית בתדירות גבוהה תוך תנועה בין מרחבי החיים השונים, ובעידוד הליכה רגלית בסביבתם. בתחום המערכת, עוסקות מטרות הפרויקט בהנגשת הסביבה עבור הוותיקים – נגישות פיסית (שיהיה להם קל, נעים ובטוח לצאת מהבית), נגישות כלכלית (סבסוד פעילויות כך שכסף לא יהיה עבורם חסם להשתתפות), נגישות למידע (כלים מותאמים עבור מבוגרים בעידן הדיגיטלי) ונגישות חברתית (שיהיו כלולים בתהליכי עבודה ופעילויות אחרות במועצה).

תמונה: pexels

שיתוף הציבור

התוכנית לאזרחים ותיקים המתגוררים בקיבוצי האזור, בני 60 + ובמצב תפקוד המאפשר להם יציאה מן הבית למרחבים ציבוריים. התכנון יתייחס להיבטים של התערבות בקיבוץ מחד ושל המרחב האזורי כשלם מאידך, תוך שיתוף גורמים שונים במועצה לקידום התוכנית. התכנון והיישום כוללים שיתוף ציבור (אזרחים ותיקים) ומעורבותם המשמעותית במהלך.

אירוע חשיפה לציבור וגיוס מועצת שבט יתקיים ב-9/5 מוזמנים להירשם:

לפרטים: https://did.li/17N5q
להרשמה: https://did.li/s4N5q

אולי יעניין אותך גם:

1
בין הצלצולים לאזעקות ובין הבומים למחברות
לרגל פתיחת שנת הלימודים, יצאנו לבדוק איך...
cover_גולן בן דרור_98519
מאבק מתמיד
הסינגל החדש של גולן בן דרור איננו רק יצירה...
2497346
ה-1 בספטמבר
"כשהסתובבתי בימים האחרונים באזור המרכז ראיתי...

Education Template