fbpx

לָבָן עַל לָבָן

נשימה נכונה. סיגל עשת-שפט. נייר פרגמנט וסיכות אקופנטורה
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

סיגל עשת-שפט, שזוהי לה תערוכת יחיד ראשונה במוזיאון, היא אמנית תושבת הגליל. לאורך דרכה האמנותית יוצרת עשת-שפט כל העת בטכניקות מגוונות ובפורמטים שונים, ומתרגמת זאת לשפת האמנות שלה.

כותרת התערוכה, 'לָבָן עַל לָבָן', לקוחה מיצירתו המהפכנית של האמן קזימיר מלביץ' משנת 1918 'לבן על לבן', או בשמה השני, 'הכיכר הלבנה', המציגה ריבוע לבן המונח באופן אסימטרי על בד קנבס לבן. כמלביץ', עושה גם עשת-שפט שימוש בגווני הצבע הלבן, בדימויים מופשטים, גאומטריים ואוטופיים, וחלקן של עבודותיה הן מחווה ליצירתו.

שכבות. מתוך התערוכה

עבודותיה מתמקדות בסיפור חייה, כשבד הקנבס משמש עבורה בסיס לציור וקרקע ליצירה; היא לשה אותו, קורעת, מקפלת, מכבסת, נועצת ותופרת. היא תרה אחר חומרים הקיימים בסביבתה הטבעית: ניירות אפייה רכים, ניירות מחוספסים, סיכות תפירה, תחבושות גזה ועוד. מעשה האמנות שלה כפי שהוא מוצג בתערוכה זו מקיים דיאלוג בין עולמה הפנימי ובין מלאכות עתיקות דרך בית ילדותה ועוברים כחוט השני מדור לדור. הקנבס הוא נייר ההעתקה של נפשה, ודרכו היא מעבירה את חוויות חייה, את אופי הקשרים החברתיים שלה ושל סביבתה, את התהליכים הנפשיים והרוחניים שהיא עוברת, וכן תחושות כעצב, געגוע, שמחה ודאגה, אהבה ותשוקה.

מחווה למלביץ'. מתוך התערוכה

יצירותיה מתמקדות בצורות מופשטות וגאומטריות החושפות את עולמה הפנימי, כשלעיתים, באין אובייקטים אחרים מלבד הדימוי, היא יוצרת אשליה של ריק. חלק מיצירותיה מעניקות תחושה של ריחוף ותנועה. עבודותיה מונוכרומטיות, וברובן היא מפקיעה את השימוש בצבע. הבחירה הבלעדית כמעט בצבע הלבן איננה מקרית, אלא מעצימה את המסר שהיא מנסה להעביר. על ספקטרום הצבעים, הלבן אינו מוגדר כצבע ומתואר כאכרומטי, אך למעשה הוא מכיל את כל הצבעים. בנוסף אוצר בתוכו הצבע הלבן בתרבויות השונות משמעויות רבות וסותרות.

השיח האמנותי של עשת-שפט מתקיים בראש ובראשונה עם הנושאים והאובייקטים המוצאים את דרכם אל יצירותיה: ההתבוננות בטבע, סדר ונזר הבריאה, היחס והפרופורציות המושלמות בצומח. כמו כן היא שואבת השראות מזרמים באמנות הבינלאומית מהמאה הקודמת: מגזרות הנייר של האמן אנרי מאטיס, ציוריו של מארק רותקו ויצירות הטקסטיל הצבעוניות של שילה היקס. מרבית היצירות של אמנים אלה רוויות צבע, בעוד עשת-שפט ממעטת להשתמש בצבעים. "אני מרגישה שהעולם היום כל כך מלא, צבעוני, גדוש וססגוני כך שהבחירה שלי לאיזון היא השימוש בצבע הלבן", היא אומרת. "אני מזקקת את יצירת האמנות ללא צבע שכן בצורה ובקומפוזיציה יש עולם ומלואו, ואני מעדיפה להסיר מעליי בחירה של צבע. החיים יכניסו את הצבע. יחד עם זאת, ללבן יש עשרות גוונים".

באדיבות מוזיאון בית 'השומר'

מוזיאון בית 'השומר' הינו חלק מיחידת המורשת והמוזיאונים באגף משפחות הנצחה ומורשת, במשרד הביטחון.

סיגל עשת-שפט | לָבָן עַל לָבָן | אוצרות: זוהר מונסונגו ובשמת הראובני זאבי | אוצר ראשי: ד"ר עופר בורד | מוזיאון בית 'השומר' כפר גלעדי.

פתיחה: 31 במרץ, בשעה 11:00. דברי פתיחה: סמדר שיפטן, חוקרת ומרצה לאמנות. הכניסה לאירוע הפתיחה ללא תשלום.

נעילה: 31 באוגוסט.

שעות פתיחה: א'-ה': 16:00-8:00 ǁ בימי ו' בתיאום מראש בלבד.

לפרטים ויצירת קשר: מוזיאון בית 'השומר', קיבוץ כפר גלעדי, 04-6941565, [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

1
בין הצלצולים לאזעקות ובין הבומים למחברות
לרגל פתיחת שנת הלימודים, יצאנו לבדוק איך...
cover_גולן בן דרור_98519
מאבק מתמיד
הסינגל החדש של גולן בן דרור איננו רק יצירה...
2497346
ה-1 בספטמבר
"כשהסתובבתי בימים האחרונים באזור המרכז ראיתי...

Education Template