fbpx

כורזים צפון. סוף הדרך

סוף הדרך, מבט למערב. צילום: אניה קליינר
מה היו אומרים אבותינו הגליליים שחיו פה לפני מאות ואלפי שנים, לו ראו איך הדרך עליה צעדו במסעותיהם הרגליים לירדן ולסוריה, הופכת לשכונת וילות? ● אורי ברגר, ארכיאולוג גליל עליון ברשות העתיקות, פועל לשימורם של ערכי המורשת הקדומה לטובת הדורות הבאים

בימים אלה הולכת ונבנית שכונת ההרחבה הצפונית של מושב כורזים. השכונה ממוקמת בשטח בזלתי על גבול התפר עם מסלע גירני הכולל מאובני נומוליטים, שהם סוג של צדפות מתקופת האאוקן – לפני ככה 50-40 מיליון שנים. את הצדפות המאובנות ניתן לראות די בקלות בסלעים במקום, אז אם תחזיקו איזה סלע מקומי שם, תוכלו לתפוס לכם רגע של נגיעה משוגעת במונחי הזמן והמרחב. מומלץ מאד למי שאוהבים להגות על ענייני זמן וחלל וגם סתם לחובבי גיאולוגיה ויצורים ימיים מתים.

חוץ מהעניין הגיאולוגי פליאונטולוגי, יש באזור הזה של צפון כורזים גם כמה שרידים מופלאים שהשאירו קודמינו במקום. במסגרת חפירות ארכיאולוגיות שניהלה במקום רשות העתיקות בראשות הארכיאולוג הגלילי, צחי לאנג, נמצאו בשטחי שכונת ההרחבה שרידי פעילות חקלאית מהתקופה הביזאנטית (לפני כ-1,700 שנים) ושרידי קבורה מגליתית מתקופת הברונזה הקדומה (לפני כ-4,300 שנים). נוסף לאלה, נחפרה במקום דרך עתיקה שחצתה את השטח ממערב למזרח, ולצערנו נהרסה ברובה בשל צרכי הפיתוח המודרניים של השכונה הנבנית כיום. חפירתה הייתה סוג של פרידה ממסלול הליכה קדום שהוביל במשך מאות ואף אלפי שנים את תושבי הגליל בדרכם לירדן או לסוריה, בדרך העוברת בח'אן ג'וב יוסף שמדרום לעמיעד (על המקום המופלא הזה, בכתבה אחרת) ומובילה אל אזור גשר אריק של ימינו דרך הכפר הקדום כורזין (אם לא הייתם שם עדיין, לכו; אחד מאתרי העתיקות והנוף היפים ביותר בגליל).

גת כורזים

בחפירת הדרך הקדומה וסביבתה עלו מעט שרידי ממצא, בעיקר שברי כלי חרס מכלל התקופות ההיסטוריות באלפיים השנים האחרונות, המהווים סוג של עדות אחרונה ויחידה למסעותיהם של אימהותינו ואבותינו הגליליים לאורך ההיסטוריה. נוסף לאלה נמצאה גם אבן יד קטנה עשויה צור, בת כחצי מיליון שנים, שריד מחייהם של תושבי כורזים הראשונים, אי אז בתקופת האבן הקדומה.

על אף שחלקים נרחבים של הדרך הקדומה ומגוון מתקנים חקלאיים עתיקים נהרסו כחלק מעבודות הקמתה של כורזים החדשה, פעלה רשות העתיקות לשימורם של מספר קטעי דרך, מתקנים חצובים ומונומנטים אחרים במרחב, לטובת הדורות הבאים ושמירת הקשר לסביבה ולתרבות בה אנחנו חיים.

בחלקה המזרחי של השכונה הנבנית נשמר קטע דרך המשקיף אל כורזין העתיקה והכינרת. לצד מקטע זה, נחפר ושומר דולמן בן למעלה מ-4,000 שנים. דולמן זה, הוא אחד מעשרות מבני קבורה מגליתיים דמויי שולחן הניצבים ברמת כורזים ומהווים חלק מתופעה עולמית רחבה יותר של דולמנים בקוריאה, אירלנד, תימן והקווקז. הדולמן בכורזים, כשאר דולמני הארץ, נשדד ורוקן על ידי מבקריו השונים במאות השנים האחרונות. בחפירת הדולמן מצאנו מנחות קבורה בדמות עגיל נחושת וחרוז קרניאול קטנטן, שפוספסו על ידי שודדי הקברים הקדומים. על גבי הסלע הגדול המכסה את תא הקבורה נמצא חקוק משחק מנקלה בן 14 גומות. לא ברור מתי במהלך 4,000 השנים האחרונות הוא נחקק בסלע ומתי בדיוק שיחקו בו, שכן משחקי גומות שכאלה מוכרים באזורינו באתרים המתוארכים החל מתקופת הברונזה (5,000-3,000 שנים לפני זמננו) ועד לתקופה העות'מאנית (1517-1918 לסה"נ).

על אף שחלקים נרחבים מדי מן הדרך העתיקה בה הלכו תושבי הגליל במשך מאות שנים, עד להמצאתו של כביש 8277, נהרסה כמעט לגמרי, הצלחנו בשימורם ושמירתם של אחדים מערכי המורשת הקדומה באזור זה של כורזים. הדולמן, הגתות העתיקות וקצותיה של הדרך ישולבו בתכנון הנופי של כורזים, בתקווה שיהפכו לחלק ממסלולי הטיול של ילדי הגנים ובעלי הזמן הפנוי, וימשיכו להיות לעוד מאות ואלפי שנים קדימה חלק מן הסיפור והנוף של כורזים.   

אולי יעניין אותך גם:

ezgif-6-3a2c72ce73
הטובות לקרב
הן גיבורות, הן לוחמות, הן נועזות, והן בעיקר...
ezgif-2-3b8e627824
גלגולו של מלון
זה התחיל עם כמה צריפים, פרימוס ופתיליה, המשיך...
ezgif-4-2666f3fd57
התאומות שרקדו כדי לחיות
"היינו רעבים כל הזמן", מספרת מנצחת השואה...

Education Template