fbpx

כדי שלא נשכח

איור של יונתן גל
איך תיזכר בעוד עשרות, מאות שנים, מלחמת 'חרבות ברזל' בגזרה הצפונית של ישראל? מה ידעו הילדים והנכדים שלנו על הקרבות, הפגיעות, הנזקים הנפשיים והגופניים, על הפינוי ההמוני שחווינו כאן? ● המיזם של יעקב חורין מבקש לייצר מאגר מגוון ואמין של עדויות מפונים שנלקחות בלייב, בעוד הם חיים את החוויה במלוא עוצמתה
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

בכל תקופה בהיסטוריה של כל חברה, מתווים אירועים מרכזיים והרי גורל את פני השעה ומשפיעים על ההווה והעתיד של חבריה. השבעה באוקטובר, והמלחמה שפרצה בעקבותיו, הם ללא ספק מהאירועים המשמעותיים ביותר שחוותה מדינת ישראל מאז הקמתה; מלבד הכאוס וההרס שזרעו בחיינו, הם גם טומנים בחובם סוגיות עקרוניות ומחלוקות רגישות ומורכבות, שהשלכותיהן והשפעותיהן על ישראל תהיינה עמוקות ותמשכנה לדורות רבים, עשורים לאחר שתסתיים המלחמה.

הכניסה לקיבוץ מנרה, דצמבר 2023. צילום: יוסי שמעוני

ובעודה נמשכת, כבר פועלות אינספור יוזמות, פרטיות ולאומיות, לתיעוד ולהנצחת אותה שבת ארורה שזעזעה את עולמנו והשליכה את כולנו אל מציאות חדשה: עדויות של פצועים, נפגעים וניצולים, חטופים ששוחררו, בני משפחות ולוחמים; לצידם נאספים גם אינספור צילומים וסרטונים המתעדים את זוועות החמאס, לצרכי שימור והסברה. לתיעודם המדויק והמעמיק של כל אלה תפקיד מהותי בשמירה על הזיכרון הקולקטיבי ובהעברתו הלאה, לדורות הבאים.

מפגש צוות המתעדים בפרויקט תיעוד אישי של המפונים מקיבוצי המועצה האזורית הגליל העליון.
צילום: מתוך אתר תיעוד המפונים

תיעוד אירועים מאפשר להבין את השתלשלות האירועים אשר הובילו למצב הנוכחי, ולזהות דפוסים וגורמים המשפיעים על המציאות. ברמה הלאומית תורם התיעוד לחיזוק הזהות הלאומית ולבניית קהילה משותפת סביב ערכים, מסורות וסיפורים משותפים, ומאפשר לחברה לנהל דיאלוג עצמי ולברר היכן הייתה, היכן היא נמצאת כעת ולאן מועדות פניה. התיעוד והשימור גם מציבים בפנינו התמודדות עם שאלות אתיות ומוסריות, ומסייעים בפיתוח חשיבה ביקורתית. תיעוד סיפורי הצלה ושרידות משמש גם ככלי רב עוצמה לריפוי ולהתמודדות עם עבר טראומטי.

מפוני קיבוץ דן במלון 'דן כרמל'. צילום: איתי גונאל

את מיזם 'תיעוד מפוני קיבוצי הגליל העליון – מלחמת חרבות ברזל' יזם יעקב חורין (74, איילת השחר אל"מ בדימוס), ממונה אבטחת המידע והארכיון של המועצה, בעקבות פינוי 14 מקיבוצי מועצה אזורית הגליל העליון; הפרויקט עוסק בזווית מעט אחרת מהמאסה הקריטית של מיזמי התיעוד, ומפנה את הזרקור דווקא כלפי התושבים אשר פונו מיישוביהם בצפון הארץ עם פרוץ המלחמה, ונעדרים מביתם כבר כחצי שנה. היות וכבר עתה ברור שהאירוע צפוי להמשך עוד זמן רב, השלכותיו על עתיד האזור בל ישוערו – שהרי איך שורדים, כלכלית, לוגיסטית ורגשית, חודשים כה ארוכים מחוץ לבית? איזה בית ויישוב עזבו המפונים ואיזה בית ויישוב יחכו להם בתום האירוע? האם כלל יחזרו הביתה בסיום המלחמה? להשלמת נקודת מבטם של המפונים נערכים גם ראיונות עם צוותי כיתות הכוננות שנותרו ביישובים, והמאמצים הכבירים שהם משקיעים על מנת להגן על כל מה שניתן. הראיונות שנאספים במיזם יוצרים תשתית רחבה ומגוונת של חוויות ממקור ראשון, ובקולם של אזרחים רגילים שחייהם נעצרו באחת.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא %D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9F-3.jpeg
יעקב חורין. צילום: ענת חכמוב

נושא התיעוד קרוב לליבו של יעקב חורין; זהו אינו מיזם התיעוד הראשון שהוא צולל אליו; חורין, שהיה חייל מילואים כשפרצה בשנת 73 מלחמת יום הכיפורים, החל לתעד עוד ב- 2019 את סיפורם האישי של הלוחמים במלחמה ולהנגישם ברשת. התיעוד האישי של לוחמי דור כיפור זוכה למיליוני כניסות בארץ ובעולם, והראיונות עולים גם לאתר 'דור כיפור 73': דור כיפור – סיפור מקומי (localtimeline.com).

'דור כיפור' מספק עדויות לוחמים שנים רבות לאחר תום האירוע, אך בראיונות שנערכים בדיעבד ולקוחים מן הזיכרון, פועלים מנגנונים טבעיים ונורמליים של הדחקה, שכחה, אנליזה מחודשת של התרחשויות העבר ובמקרים קיצוניים – אפילו הכחשה. הערך המשמעותי של תיעוד בעת התרחשות האירוע הוא בשרטוט סימולטני של המציאות שחווה המרואיין. כך, פרויקט תיעוד המפונים מספק תמונה עזה, חיה ואותנטית של  עדויות שנלקחות בלייב, בעוד המפונים חווים את החוויה במלוא עוצמתה.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא 1-1.jpg
ריאיון עם צוות כיתת כוננות יראון. צילום: מתוך האתר

מעוניינים להיחשף לעדויות שנאספו עד כה באתר?

היכנסו: https://octoberwar.localtimeline.com/index.php?lang=he

רוצים.ות שיתעדו גם את הסיפור שלכם.ן? מעוניינים.ות להצטרף לצוות המתעד?

צרו קשר עם יעקב חורין: 050-7753262.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא %D7%A4%D7%A8%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%A7-%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%99%D7%94-%D7%A7%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A5-%D7%9E%D7%A0%D7%A8%D7%94-%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%A4%D7%99%D7%93-1.jpg
ראיון עם פרדריק שמעיה, קיבוץ מנרה. צילום: מתוך פרויקט התיעוד
ריאיון עם יעל סלע, קיבוץ שניר. צילום: מתוך האתר
אתר 'תיעוד מפוני קיבוצי הגליל העליון – מלחמת חרבות ברזל'

אולי יעניין אותך גם:

2
שאקיל בגליל!
לאחר עזיבתם של עומאר סילבריו ואלפונסו אנדרסון...
WhatsApp Image 2023-05-21 at 20.58
רק בגלל הרוח
למרות המצב הביטחוני המורכב וחרף צמצום הפעילות,...
ezgif-5-57ea6c04f9
ניצחון אחרון ופרידה
הפועל גליל עליון מנצחת את הרצליה ונפרדת משני...

Education Template