fbpx

ההצגה חייבת להימשך

חוזרים לבית העם. צילום: שירי בן גל
למרות המצב העגום, ואולי דווקא בגללו, מופעי התרבות חוזרים לבית העם בכפר בלום ולוואדי באיילת השחר ● ההצגה 'מעבר לדלת' של תיאטרון הבימה ומופע הרוק של מוניקה סקס הם רק ההתחלה
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

"התרבות היא זיכרונה של אומה, מצפונה המשותף, המשכיותה ההיסטורית והצורה שבה היא חושבת וחיה", אמר הסופר הצ'כי מילן קונדרה, ואולי לא תאר לעצמו עד כמה תהיה קביעתו זו רלוונטית למתחולל כרגע בעולמנו.

אז למרות המצב העגום של הגליל ושל האומה כולה – ואולי דווקא בגללו – ממשיכה מחלקת התרבות של המועצה לייצר לנו זיכרונות, לחזק את מצפוננו המשותף ולשמר את המשכיותה של הגחלת התרבותית שבוערת בנו מאז ולתמיד.

ואם כבר תרבות, אז איך אפשר בלי אחד מסמלי התרבות הכי חשובים שלנו כאן? זה שכבר שנים מקבץ אליו את אנשי ונשות, ילדי וילדות, ותיקי וותיקות הגליל העליון (ולעיתים גם אורחים מבחוץ), לכמה שעות של אסקפיזם טהור – בית העם בכפר בלום!

הופעה בבית העם בכפר בלום. צילום: אידית גרשוני

בית העם, מאז ולעולם

המדרגות שעולות לאולם מן המבואה, כיסאות הקולנוע בשיפוע, קירות העץ, התקרה הגבוהה, ואפילו המקום הקבוע של עמדת הקונטרול – כל אלה מוכרים לכל תושב בגליל העליון שעבר לפחות מסיבת סיום אחת בחייו, ובטח למי שיצא מדי פעם לספוג קצת קולטורה.

בתחילת אוקטובר האחרון, כמדי שנה, השיקה מחלקת התרבות של המועצה את תוכנית התרבות השנתית שלה שכללה בין היתר – סדרת מנויי תיאטרון, סדרת קונצרטים, מופעי מחול, הצגות ילדים ומופעי סטנדאפ וזמר, שיועדו רובם ככולם להתקיים באולם בית העם בכפר בלום.

בילוי לכל המשפחה בבית העם. צילום: רותם מנור

תכנית התרבות לעונת תשפ"ד אמורה הייתה להיפתח מיד אחרי החגים. למעלה מ-600 מנויי תיאטרון כבר נרכשו, כרטיסים הוזמנו ובית העם עצמו התהדר והתרגש וכבר היה מוכן ומזומן לארח בחיקו את שוחרי התרבות של הגליל.

"אבל אז הגיע השבעה באוקטובר והכל נעצר", אומרת רותם מנור, מנהלת מחלקת התרבות של המועצה. "כל מה שתוכנן בוטל. כל ההופעות, ההצגות, הקונצרטים – הכל נקטע בבום אחד". ממש כמו ה'בומים' שלא אחרו להגיע גם לצפון.

הכל בוטל בבום והאולם נותר ריק. צילום: שירי בן גל

נוהל מלחמה או שגרת חירום?

בתוך כל זה, בהתארגנות מופתית, החליטה מחלקת התרבות של המועצה, זו שמורכבת מנשים נחושות במיוחד, לא לומר נואש ולהיכנס ל'נוהל מלחמה': עשרות אירועים הופקו במיוחד עבור תושבי המועצה שפונו והתקיימו באתרי הפינוי ובבית גבריאל; פעילויות ייחודיות התקיימו גם לכיתות הכוננות וצוותי החירום; עשרות אירועים שוכנו במקלטים ובמרחבים מוגנים בקיבוצי הגליל העליון הלא מפונים.

הצגת ילדים בזמן מלחמה. צילום: תרבות מועצה גליל עליון

אך הזמן שחלף ומלחמת ההתשה המתארכת, הביאו את מובילי הדרך במועצה להחלטה שחייבים לייצר פה בגליל העליון סוג של שגרת חרום, ואיתה לנסות ולהחזיר את התושבים שפונו, שכן אם לא יעשו זאת, ייתכן ולא יהיה את מי להחזיר אחרי המלחמה.

וכך, כחלק מהניסיון לייצר כאן סוג של שפיות זמנית שכוללת גם פעילויות הפגה ותרבות, התיר פיקוד העורף למועצה להפעיל את בית העם בכפר בלום עבור קהל של עד 300 איש. אמנם מדובר על מחצית מקיבולת האולם, אבל טוב מעט מלא כלום.

מבית 'הבימה' לבית העם

המופע הראשון שיחנוך את החזרה המחודשת לאולם שכולנו אוהבים הוא הצגת התיאטרון 'מעבר לדלת' של תיאטרון הבימה, בכיכובם של יעל לבנטל וגיא אריאלי. דרמה רומנטית אשר במרכזה עומדת נינה, רומנטיקנית חסרת תקנה, מכורה לניקיון ולקומדיות רומנטיות, שלא יצאה מהבית כבר שלוש שנים. יום אחד חוזר מחו"ל במפתיע בנה המרושש והחתיך של בעלת הבית, ודורש להוציא משם את נינה. כדי לא לעזוב, נינה מוצאת את עצמה גרה עם גבר זר שמבלגן לה את הבית ובעיקר את החיים, עד שכשהקשר בין השניים מתהדק, היא צריכה להחליט אם לפתוח את ליבה.

מעבר לדלת – תיאטרון הבימה.

שלישי 18.6, בשעה 20:00, בעת העם בכפר בלום.

להזמנת כרטיסים: https://galil-elion.smarticket.co.il/event/5053

גיא אריאלי ויעל לבנטל, תיאטרון 'הבימה'

גיטרות בואדי

חצוצרה אולי לא תהיה שם, אבל גיטרות ותופים דווקא כן. כי אם להחזיר תרבות ליושנה, אי אפשר בלי מופע סוף הקיץ המסורתי בואדי (שהפעם יהיה דווקא בתחילתו); ואם כבר מופע, אין כמו קצת מוניקה סקס ורוק-&-רול, להקפצת מצב הרוח השפוף שלנו, ואם לא עד השמיים, לפחות עד צמרות הדקלים והדולבים בואדי. ה'מוניקות' (יהלי סובול, פיטר רוט, שחר אבן צור וספי אפרתי) איתנו כבר שלושה עשורים, וההופעה שלהם היא מפגן רוק אדיר של להיטים שהפכו חלק בלתי נפרד מפנתיאון הרוק הישראלי, כמו 'פצעים ונשיקות', 'מכה אפורה', 'גשם חזק' ו'על הרצפה'.

מוניקה סקס בהופעה – מופע עמידה, דוכני מזון ואווירה גלילית משובחת.

חמישי 4.7, בשעה 20:00, ואדי איילת השחר.

להזמנת כרטיסים: https://galil-elion.smarticket.co.il/event/5054

המוניקות. בקרוב בואדי איילת השחר

הכוכב של משגב

אורי משגב, עיתונאי 'הארץ' ומייסד אקדמיית הביטלס של האוזן השלישית, כבר ביקר אצלנו בחודשים האחרונים עם מספר הרצאות מוסיקליות מרתקות (איינשטיין וקלפטר, חוה אלברשטיין). הפעם מגיע תורו של האחד והיחיד, או כמו שאורי מגדיר אותו – "הפנומנה החד פעמית ששינתה ועיצבה את המוזיקה הישראלית" – מתי כספי. ההרצאה תלווה בסרטונים, שירים וסיפורים על הלחנים, העיבודים, השירה, הנגינה ושיתופי הפעולה של כספי עם אמנים אחרים.

"איך זה שכוכב אחד מעז" – אורי משגב בהרצאה מוסיקלית על מתי כספי.

רביעי 26.6, בשעה 20:00, אטריום להבות הבשן.

להזמנת כרטיסים: https://galil-elion.smarticket.co.il/event/5058

אולי יעניין אותך גם:

שחקני הגליל
כובשים גם מחוץ למגרש הביתי
במשחק ראווה שנערך אמש באולם בית ירח לעיני...
ש
הבית שבלב
איך מסייע לילדים סיפור על שפני סלע להתמודד...
DALL·E 2024-08-27 11.40.21 - A couple in a dimly lit room
אהבה נסחבת
מבחוץ נראו גלית וסער כאילו נולדו זה בשביל...

Education Template