האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...
|
במהלך המלחמה הממושכת והקשה שנכפתה על כולנו, נאלצו ילדים רבים להיתלש מן המציאות המוכרת להם ולעבור למקומות מגורים זמניים, רחוקים מהסביבה השגרתית והבטוחה שלהם. במצב בו משתנה בן לילה העולם הידוע והמוכר, מוצאים אותם הילדים את עצמם מתמודדים עם פחדים, בלבול וגעגועים הביתה. הטלטלה הנפשית הנגרמת בעקבות העקירה והשיבוש בשגרת חייהם היא עצומה; פסיכולוגים ואנשי חינוך מדווחים על עלייה משמעותית ברמות החרדה והדיכאון בקרב הילדים המפונים בעקבות הפגיעה ברציפות הלימודית, אובדן הבית וההתמודדות עם מציאות נטולת ודאות. במצב זה, הסיכון לפתח בעיות התנהגותיות או רגשיות ארוכות טווח גובר משמעותית. הסיפור שכתבה חדוה טמיר על שפני הסלע עידן ודפנה מציע לילדים דרך להתמודד עם אתגרים אלה באמצעות דמויות העוברות מצבים דומים, ומאפשרות להם להביע את רגשותיהם בצורה מחזקת ובטוחה.
"מאז שאני זוכרת את עצמי כתבתי, בעיקר בחרוזים – שם אני מרגישה הכי נוח", מספרת טמיר (מזכרת בתיה) אם לארבעה וסבתא לשלושה, שלפני כ-15 שנה הוציאה לאור את ספר הילדים 'ריטה המרמיטה'. "זמן קצר לאחר השבעה באוקטובר הבנתי שכתיבת סיפור עבור הילדים שנעקרו מביתם יכולה להיות התרומה שלי לאותם ילדים. בנוסף, ההתרכזות בכתיבה עשתה לי מעט טוב בתקופה הקשה שעברנו ואנחנו עדיין עוברים".
הספר, שיצא לאור בדצמבר 2023, עוסק בסיפורם של שני שפנפני סלע צעירים, עידן ודפנה, הנאלצים להתמודד עם עקירה מהבית. עידן, השפנפן הרגיש, מוצא עצמו פעמים רבות בוכה, בעוד דפנה מסתגלת בקלות רבה יותר למצבם החדש. "המסר המרכזי בסיפור", מסבירה טמיר, "הוא שזה בסדר להיות מבולבל כשהורחקת מהבית ומהסביבה המוכרת, ושכל אחד מסתגל בדרכו".
עם סיום הכתיבה פנתה טמיר לפסיכולוגית החינוכית שירלי לב, וזו צירפה לספר הקדמה וליוותה אותו בהצעות לעיבוד רגשי עבור הורים ואנשי חינוך. "לאחר אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם, נאלצו משפחות רבות מאזור הנגב המערבי ומאזור הצפון לעזוב את ביתם ולהתגורר במקום בטוח יותר, אך זר ומרוחק מהבית", כותבת לב בהקדמה לסיפור. "מצב זה, של היות פליטים, הינו מצב משברי עבור כל בני המשפחה, המעורר תחושות קשות של היעדר רציפות, היעדר יציבות והיעדר ביטחון בחיים […] הסיפור שלפנינו מאפשר לילד להזדהות עם הדמויות החוות מצב הדומה לשלו, להתחבר לעולמו הפנימי, להשליך על הדמויות שבסיפור את הדאגות, החרדות והחוויות שלו, ולחשוב, ביחד עם המבוגר המשמעותי עבורו, על דרכי התמודדות העשויות לסייע להן – וגם לו. זוהי הזדמנות טובה עבור המבוגר (ההורה או הגננת), המקריא את הסיפור או קורא ביחד עם הילד, לשיח ולעיבוד נוסף של מחשבות ורגשות בעקבות החוויות המורכבות שחווה".
וכך כתבה הסופרת מאירה ברנע גולדברג (מחברת 'כראמל') על הספר: "קראתי את כתב היד ואהבתי אותו. זה אפילו עזר לי לצאת מהלחץ. ההתעסקות בו שיפרה את היכולת שלי לנשום […] יש בספר קסם ודווקא אחרי שפגשתי ילדי גן שפונו מבתיהם אני חושבת שהספר נדרש […] חדוה (אותה לא פגשתי מעולם) עשתה משהו מאד מיוחד וראוי לציון שהרבה ילדים ייהנו ממנו".
חדוה מדגישה כי הספר מופץ ללא עלות, "בתקווה להקל ולו במעט על הילדים בתקופה קשה זו". בניגוד לספרים רגילים – מותר ואפילו מומלץ להפיץ את הסיפור ללא הגבלה ולהדפיסו, אך אין לעשות בו ובאיורים המופיעים בו שימוש מסחרי מכל סוג.
לקריאת הספר: הבית שבלב – סיפור ילדים מאת חדוה טמיר (shahamt3.wixsite.com)