fbpx

'האפונים המפונים' מקיבוץ דן

איור: הילה מזרחי, קיבוץ דן.
איך מסבירים לילדים למה הם מפונים מביתם; איך משקפים להם את מציאות המלחמה באופן בלתי מאיים; ואיך מקלילים מצב מייאש מבלי לאבד תקווה? ● פרויקט מתוק שנולד בביתם הזמני של מפוני קיבוץ דן קורא לנו לתמוך בהוצאת ספר ילדים אקטואלי שמתאים גם למבוגרים
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

באוקטובר האחרון, יחד עם עוד שלושה-עשר מקיבוצי המועצה, פונה קיבוץ דן על מבוגריו וילדיו, כשמאחור נשארים מעטים ואמיצים לשמור על הבית. ה"דנים" פונו למלון 'דן כרמל' בחיפה (כי אם כבר להתפנות, לפחות למקום עם אותו השם) שמשמש כביתם הזמני כבר תשעה חודשים, והפכו בעל כורחם לחלק מקהילת המפונים, אלה שמנסים למצוא תחושה של בית במקום זמני כבר יותר מדי ימים.

שם במלון, במסגרת שיעורי תיאטרון לילדים, נולדו 'האפונים המפונים'. זה התחיל כמשחק מילים משעשע, הפך להצגת ילדים מופלאה, ועכשיו יוצא כספר ילדים. ההצגה והספר מתארים את תקופת הפינוי ומנגישים אותה לילדים באמצעות הסיפור על ערוגת אפונים שבעקבות מלחמת 'עורבי הברזל' נאלצת לצאת מהתרמיל ולחפש לה בית חדש .

איור: עלמה לביא, כיתה ו', קיבוץ דן
יצירה: גלעד ארבל מלכיה

מאחורי הפרויקט עומדים שלושת האחים לבית צחורי, בני קיבוץ דן – נועה, סיגל ויאיר. נועה (36), מורה לתיאטרון ויצירה, דרמה-תרפיסטית, בובנאית ומפעילת תיאטרון 'ככפפה ליד', יצרה יחד עם הילדים את הדמויות שהפכו להצגה בבימויה. סיגל (33), מורה לתיאטרון ואומנית, הפכה את הסיפור לספר ילדים, ויאיר (26), עצמאי בתחום הבנייה והאומנות אחראי על ההד סטארט – גיוס המונים שיאפשר את הוצאת הספר לאור.

האחים צחורי. צילום: פרטי

כשחיפשו ה"צחורים" מאיירים לספר, פרסמה נועה פוסט בקבוצת "קהילת השוות של הגליל העליון" בפייסבוק, כשהכוונה הייתה לאתר מאיירים מהגליל שגם הם מפונים. התגובות וההמלצות לא אחרו להגיע ונועה ואחיה התקשרו לכל אחד מהם עם ההצעה להשתתף באיור הספר המיוחד. "החלק המעניין של הסיפור הזה", אומרת נועה, "היה לאסוף את הציורים ממקומות הפינוי השונים של המאיירים הרבים שנענו לפרויקט – יובל אביבי מיראון, טל אהרוני ומתן כהן משניר, מעיין סרקין מדפנה, מתן רוב מהגושרים, איה נבות ודנה פורת יוגב משדה נחמיה, גלעד ארבל ממלכיה, וכמובן הילדים והמאיירים שלנו מדן – נגה בכר, עלמה לביא, איתי אילת, הילה מזרחי ויהל קל".

איור: מתן רוב קיבוץ הגושרים

על הפרויקט

  • "האפונים המפונים", ספר ילדים אקטואלי על מלחמה, פינוי ותקווה.
  • מתאים לילדים החל מגיל 3 (בהנחה שמקריאים להם), וגם למבוגרים שאוהבים סיפורים.
  • ההכנסות העתידיות ממכירת הספר יתרמו למשפחות מפונות.
  • איסוף הספרים בנקודות ייעודיות בארץ. קיימת אפשרות שילוח לחו"ל.

רוצים לדעת את סוף הסיפור?

מוזמנים לתרום לאפונים המפונים כאן: https://headstart.co.il/project/79636?lang=he

אולי יעניין אותך גם:

שחקני הגליל
כובשים גם מחוץ למגרש הביתי
במשחק ראווה שנערך אמש באולם בית ירח לעיני...
ש
הבית שבלב
איך מסייע לילדים סיפור על שפני סלע להתמודד...
DALL·E 2024-08-27 11.40.21 - A couple in a dimly lit room
אהבה נסחבת
מבחוץ נראו גלית וסער כאילו נולדו זה בשביל...

Education Template