fbpx

האמנות כשטח הפקר

'סוף העולם'. עבודה של אביבית בלס ברנס, מתוך התערוכה 'אזור שוליים'

בשנים האחרונות עוסקת האמנית אביבית בלס ברנס בשכחה, בשיבושים, בקריסת מערכות חברתיות, פוליטיות ואקולוגיות. "לרוב יש בציוריי פרגמנטים של דימויים, כגון שברי אבנים ומבנים, קטעי מים וצמחיה, סדקים, בורות, חלקי דמויות. אלה עקבות שהנוכחות הקטועה שלהם היא עדות למה שהיה ונהרס. הנוכחות וההיעדר בו זמנית מתגלמים בדימויים הקטועים ובמרחב ציורי שהוא 'שומקום', שטח מעבר".

תהליך העבודה של בלס ברנס הוא רובדי – הציורים נוצרים משכבות רבות של צבע, חומר, רישום, קולאז' וטקסטים. היא עובדת גם עם חומרים לא מסורתיים כמו חול, אדמה, אבקות שפכטל, נסורת, אלמנטים צמחיים ועוד. כך נוצר ה'גוף' של הציור, כנוכחות פיזית-חומרית. מהלך העבודה הרובדי מקיים דינמיקה של בנייה והרס, של כאוס וסדר שמתהווה תוך השתנות מעגלית של פריעת צורה ובניית צורה, של חוסר שליטה ושליטה, של התפרעות מול משמעת. הציור הוא מעין שטח הפקר, מרחב שבין נוכחות להיעדר. מבחינה ציורית שטח הביניים הזה מתבטא גם בהיעדר גבול ברור בין הפשטה לפיגורציה, הוא מציע אזור גבולי, לימינלי, של עירוב ושל ספק.

בלס ברנס משתמשת בדימויים שמשקפים מצבים גבוליים ואמביוולנטיים, כמו סדקים וגשרים. הדימוי של הסדק למשל, מבנה אמביוולנטי במהותו, כיוון שהוא מאפשר קריסה לתוכו פנימה, כמו גם פריצה ממנו החוצה, מהווה אזור סף, מרחב ארעי שבין אפשרויות בו הדברים אינם חנוטים בתוך מבנה קבוע אלא מצויים בזרימה ושרויים בתהליך מתמיד של היעשות.

'שורשים וסדקים'. מתוך התערוכה.

בלס ברנס עובדת גם עם דימויים של דברים סמויים מן העין, המומחשים בסימונים סמליים כמו מערכות עצבים, תרשימים גיאולוגיים וטופוגרפיים, צילומים מיקרוסקופיים של תאים צמחיים ועוד, שחושפים את המבנה הצורני הפנימי. הצורות המתגלות במבט פנימה ממחישות מבניות וסדר. למרות שהן מעצבות את מה שנראה  בחוץ, קיים פער ויזואלי גדול בין הפנים לחוץ, בין הסמוי לגלוי. ייצוג הפער הזה בציור מתממש באזורי הסף והשוליים, שדוחים נוכחות מלאה ומוגמרת של הדימויים ומכילים רק את השרידים והעקבות שלהם.  

אביבית בלס ברנס היא אמנית רב תחומית ומרצה בכירה בביה"ס לחברה ואמנויות, הקריה האקדמית אונו. היא בוגרת המדרשה לאמנות ובעלת תואר שני בסמיולוגיה של האמנות מאוניברסיטת פריס 8. בין השנים 1985 – 2005 חיה ויצרה בפריס. המתח והקונפליקט שחוותה בין המזרח למערב השפיעו רבות על דרכה האמנותית. עבודותיה עוסקות בשאלות של מקום-שפה, זהות/זרות, זיכרון, מורשת תרבותית ומרחב הגבולות שבין הדברים, המקום בו יש דואליות של חיבור והפרדה, ניתוק והתמזגות. הציגה תערוכות רבות במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם. הציגה תערוכות יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות ובמוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית.

'אזור שוליים' Marginal Zone]], אביבית בלס ברנס, גלריה מחניים.

ליווי אוצרותי: נאוה הראל-שושני.

נעילה: יום ו', 30.12.22 בשעה 13:00.

ב- 22.12.22 בשעה 10:30 יתקיים מפגש גלריה עם אביבית בלס ברנס והתערוכה 'אזור שוליים' וטלי נבו עם התערוכה 'החיים בוורוד'.

אולי יעניין אותך גם:

1
בין הצלצולים לאזעקות ובין הבומים למחברות
לרגל פתיחת שנת הלימודים, יצאנו לבדוק איך...
cover_גולן בן דרור_98519
מאבק מתמיד
הסינגל החדש של גולן בן דרור איננו רק יצירה...
2497346
ה-1 בספטמבר
"כשהסתובבתי בימים האחרונים באזור המרכז ראיתי...

Education Template