fbpx

בעקבות היצירות האבודות

צילום מתוך מגזין אדריכלות מ-1926. אפטר אפקט: להב יהוד
תארו לכם שיום בהיר אחד אתם מגלים שלסבא-רבא וסבתא-רבתא שלכם היה אוסף יקר ערך של יצירות אמנות, שנגזל מהם על ידי הנאצים בגרמניה ומאז נעלמו עקבותיו; מה הייתם עושים? ● מולי לנדסמן, יוצרת קולנוע מוערכת (שגדלה בחולתה), יצאה למסע בעקבות האוצר האבוד של משפחתה ועשתה מזה סרט ● 'החלום האירופי' הוא לא רק מסע אישי-משפחתי מרגש, אלא גם מסע לחשיפת עוול היסטורי לאומי
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

"מעולם לא ידעתי על אוסף האמנות של סבא וסבתא רבא שלי", אומרת מולי לנדסמן, יוצרת הסרט הדוקומנטרי החדש 'החלום האירופי'. "יום אחד בשנת 2016 קיבלתי מייל מעורך הדין הגרמני של דודתי, פריץ אנדרליין, שהודיע לי שקיים אוסף של ציורי אמנות שנגזלו מסביי, יוליוס ודורה קלאוזנר, בזמן מלחמת העולם השנייה".

יוליוס קלאוזנר – ארכיון משפחתי

המידע החדש הזה הוביל את לנדסמן למסע בזמן לעולמם התרבותי והאמנותי של יהודי ברלין לפני מלחמת העולם השנייה. למסע הצטרף רוברטו גרץ מארגנטינה, שגם אליו פנה עורך הדין וסיפר לו שלסבו היה אוסף של כ-250 יצירות אמנות שנבזזו. במסע המשותף מגלים השניים כי משפחותיהם השתייכו לאותם חוגים חברתיים בברלין, ונחשפים לעולם האמנות רווי המאבקים, ולניסיונות לשלוט באותן יצירות יקרות ערך גם כיום. "זהו מסע של חיפוש קדימה ואחורה בזמן, אל העולם בו פעלו סבינו ואל העולם היום; העולם שנגלה לעינינו מאפיל על כל יצירת אמנות", אומרת לנדסמן.

מולי לנדסמן ופריץ אנדרליין. צילום: רן אביעד
מולי לנדסמן, רוברטו גרץ ופריץ אנדרליין. צילום: רן אביעד

הסרט נפתח בהצצה לברלין של שנת 1936 ולבית משפחת קלאוזנר, שהיה עמוס יצירות של אמנים יידועי שם כמו רובנס, מקס ליברמן, ואן ליידן, בלומן ואחרים. תוך כדי המסע והתחקיר ההיסטורי והאמנותי של מולי ורוברטו, נחשפת בזיזת יצירות האמנות מבתיהם של יהודים, כפי שהתרחשה בברלין וברחבי גרמניה עם עליית הנאצים לשלטון, והקושי הבירוקרטי להשיבן ליורשיהן.

צילום מתוך קטלוג מכירה פומבית, ברלין 1938. אפטר אפקט: להב יהוד

עריכת הסרט, שהופקדה בידיו המוכשרות של קובי נתנאל (איילת השחר), מעניקה לצופה חוויה של סרט מתח רווי הרפתקאות, כשאת הפרטים החסרים בתיעוד משלימים שחזורים ואנימציה נפלאה של להב יהוד (גם הוא בן איילת השחר) ומוזיקה מקורית מרגשת של אלדד גואטה.

״החלום האירופי״ | The European Dream – סרטם של מולי וצליל לנדסמן, הופק בשיתוף HOT8 ושודר שם לראשונה ביום רביעי האחרון, במסגרת ציון יום השואה הבינלאומי. הסרט זמין גם ב-vod.

למי שמעדיף את המסך הגדול הכולל מפגש פנים אל פנים עם היוצרים, אלו הם מועדי ההקרנה ברחבי הארץ:

סינמטק תל אביב: 30+31 ינואר / 3+4 פברואר.

סינמטק חולון: 31 ינואר.

מכון איבשיץ חיפה: 29 בינואר.

סינמטק ירושלים: 12+17 פברואר.

סינמטק ראש פינה: 13 פברואר.

ניתן להזמין הקרנות לקהלים + מפגש באתר: europeandreamfilm.com

אולי יעניין אותך גם:

שחקני הגליל
כובשים גם מחוץ למגרש הביתי
במשחק ראווה שנערך אמש באולם בית ירח לעיני...
ש
הבית שבלב
איך מסייע לילדים סיפור על שפני סלע להתמודד...
DALL·E 2024-08-27 11.40.21 - A couple in a dimly lit room
אהבה נסחבת
מבחוץ נראו גלית וסער כאילו נולדו זה בשביל...

Education Template