fbpx

בין קיבוץ עמיר לניו יורק

Beats and Pieces
צילום: ירדן לוי
בהקלטות הופעת להקת Beats and Pieces ברדיו קול הגליל העליון, תמיר הוד חווה עונג צרוף

יום רביעי, שעת צהריים מוקדמת, ירדן ואני ממהרים למקלט הסמוך לרדיו קול הגליל העליון. בכל רגע תתחיל שם הופעתה של להקת Beats and Pieces. כל מי שגדל בצפון יודע שהמקלטים באזור מנוצלים לפעילות מגוונת, שאיננה בהכרח התגוננות מפני התקפת טילים. המקלט הזה נועד לאפשר שידור בעת חירום, אבל קולות מלחמה נשמעים רק מרחוק, ואם הציוד קיים אז למה לא לגייס אותו לטובת שידור והקלטות? מדובר בפרויקט שהתחיל לפני כשלוש שנים, וזכה לשם רוד טריפ (Road Trip). הרעיון הוא לארח כאן אצלנו, ובאווירה גלילית, מוזיקאים, לא בהכרח מוכרים, ולאפשר לקהל להיחשף ליצירתם. בין האמנים שכבר הגיעו ניתן למצוא שמות כמו מאיה איזקוביץ, יוסי פיין, להקת שאזאמאט, יובל מלכה והנסיכים ועוד רבים וטובים.

ירדן (ג'ורדן) לוי, שממהרת איתי למקלט, אמונה על הפקת האירוע ומרכזת את רצועת הסטודנטים ברדיו. שיחה קצרה איתה מלמדת על הפעילות הענפה המתרחשת במקום, ועל הפתיחות המאפשרת תכניות בעלות קול שונה מזה המקובל בתחנות הארציות. היא עצמה משדרת את 'מאמא אפריקה', ומשמיעה מוזיקה ייחודית מהיבשת השחורה. בין הרדיו ומכללת תל-חי מתקיים קשר יומיומי הדוק, המתבטא ברצועת שידור משמעותית המיועדת לתכניות של סטודנטים המשדרים בהתנדבות. במקביל לשידור התכניות לוקחים הסטודנטים חלק בהפקות הרדיו, שחלקן מתקיימות במקומות שונים ברחבי הגליל העליון.

במקלט כבר ממתינים המגיש בר שני, הסאונדמן דין שגב וחברי הלהקה. מולם, יישובים על הרצפה, חבורה מרשימה של נערים ונערות. בהמשך עוד יתברר לי, אלה הם תלמידיו של רן לוי, נגן הבס בלהקה, ומי שמרכז את פעילות ההרכבים ומגמת הג'אז במרכז קלור. את רן כבר הזדמן לי לשמוע בכמה אירועים בצפון, וקשה היה שלא להבחין שמדובר בכישרון נדיר, אולם את הרכב הטריו בו הוא חבר אשמע כאן לראשונה. על ההזמנה שהגיעה אליי נכתב שמדובר במוזיקת ג'אז, אבל במהלך הריאיון עם הלהקה יספרו השלושה כי השפעות של סגנונות מוזיקליים שונים שהם ספגו במהלך השנים מצאו את דרכן אל המוזיקה שהם מנגנים כיום. ובכלל, כבר למדתי עם הזמן להתחבר אל הדברים שאמר בהקשר זה ג'סי ג'קסון: "היום בתכנייה תשמעו מוזיקת גוספל, R&B וג'אז. כל אלה תוויות. אנחנו יודעים שמוזיקה היא מוזיקה".

אם רק היה מקום לרקוד!

ההרכב נוצר בשנת 2015, ומאחוריו כבר שני אלבומים, ושלישי שהוקלט בחלקו. הקטעים שינוגנו במהלך ההופעה לקוחים בעיקר מהאלבום שבתהליך הקלטה, ולטובת האירוע נוסחו שמותיהם באופן זמני. על גיטרה בס, כאמור, מנגן רן לוי, מתופף ההרכב הוא אדם כהן, ומתן צ'פניצקי מנגן בסקסופון. רן הוא "נציג" הגליל העליון בהרכב, ומתגורר עם משפחתו במושב בית הלל. אדם מגיע מהיישוב הרדוף ומתן חי בתל אביב. מלבד Beats and Pieces משלבים כל השלושה הוראת מוזיקה ופעילות בהרכבים שונים. רן, למשל, מופיע כרגע עם יוני רכטר ואלון אולארצ'יק. לאדם הרכב נוסף בשם '443', ולמתן ברזומה שיתופי פעולה מרשימים עם מוזיקאים בעלי שם עולמי איתם ניגן עת התגורר בארצות הברית. עם רקורד כזה, אני מרשה לעצמי לפתח ציפיות.

בר המגיש מוודא שהלהקה מוכנה, דין הסאונדמן מוודא עם הקהל שהאוזניות עובדות כהלכה (תכנית רדיו), ואפשר לצאת לדרך עם הקטע הראשון. סגנון המוזיקה שהחבר'ה מנגנים על פי ההגדרה, אינו בדיוק זה המתנגן בסלון ביתי – ואולי חבל שכך, שכן מיד בתחילתו של הקטע ברור שמדובר בנגנים וירטואוזים, שמפיקים מהכלי שעליו הם מנגנים ביצועים מרשימים. חשוב מזה הוא הדיאלוג המוזיקלי (בכל זאת ג'אז) המתקיים ביניהם לאורך כל המופע. באחת ההפסקות בין קטע לקטע, מבקש בר מחברי הלהקה לומר מה הוא אוהב בחבר היושב לימינו, והמלים החמות שנאמרות יש בהן כדי ללמד ולו במעט על ההערכה האישית והמקצועית שהם רוחשים זה לזה, ועל הקשר ביניהם. הם מבקשים מבר סיבוב נוסף, אבל הזמן אינו מאפשר זאת.

מבט חטוף אל הקהל מגלה שלו רק היו התנאים מאפשרים זאת, הם כבר היו קמים ורוקדים. ובאמת, קשה להישאר אדיש למוזיקה שהשלושה מנגנים. איאן אנדרסון, סולן להקת ג'טרו טאל, שר "אולי אגרום לכם לחוש, אך איני יכול לגרום לכם לחשוב". המוזיקה שמנגנת Beats and Pieces גורמת גם לחוש וגם לחשוב, וכשאני רואה את ההנאה המשתקפת בפניהם של הנערים והנערות, נוחתת עליי מעין אופטימיות זהירה שבבסיסה האמונה כי יש עתיד (כעת כבר מותר להשתמש בביטוי ללא חשש). הם לגמרי בעניין, עד כדי כך שבמשך שעה אני לא רואה מי מהם מציץ במכשיר הנייד. מצד שני, אין במקום קליטה.

הלהקה מתארגנת לקטע האחרון. לפני שהחלה התכנית הם בחרו לסיים בקטע מאולתר לחלוטין, ובשבילי זהו שיאו של האירוע. הזמן אשר הוקצב לכך הן שש דקות, שחולפות מהר מדי לטעמי, אבל כך זה בתכנית רדיו שיש לה משבצת שידור. אז אני שואל את רן הבסיסט מתי ואיפה אפשר לראות אותם מופיעים, ולמי שסקרנותו התעוררה אגלה שהופעות כרגע אינן על הפרק שכן אחד מחברי הלהקה ממתין להתרחבות הקן המשפחתי. בכל מקרה, כשיחזרו לדרכים, אני ממליץ לכם לבדוק בעצמכם במה מדובר. Beats and Pieces הם שלישייה שמגישה מוזיקה שיש לה שורה תחתונה והיא: עונג צרוף. אם כל זה לא התרחש במקלט, ובין שיר לשיר לא התנהל ריאיון בשפה העברית, ודאי הייתי נזרק בקלות למועדון אפלולי במנהטן.  

'רדיו קול הגליל העליון'. תאזינו לו מדי פעם, לפי שמות התכניות יש אפשרות שגם אתם תזרקו לכל מיני מקומות; ג'מייקה, יבשת אפריקה ועוד. כל אחד ואחת ומה שעושה להם את זה, יש מקום לכולם.

פורסם לראשונה בגיליון 224 מיום 13 במרץ 2019

אולי יעניין אותך גם:

9d229d94-33fa-444f-92da-0ba4b958efe3
לוקחת נשימה
איך מעבירים שיעור לפיתוח קול בחדר מלון עם...
cover_גולן בן דרור_98519
מאבק מתמיד
הסינגל החדש של גולן בן דרור איננו רק יצירה...
1
עוד יום בעזה
את הבמות ברחבי הארץ הוא החליף בסמטאות עזה,...

Education Template