fbpx

ערכת הישרדות לחופש הגדול

צילום: Depositphotos
לחוצים לקראת הכאוס שצפוי לנחות עליכם ביולי-אוגוסט הממשמשים ובאים? תנו לנו לנסות ולהרגיע אתכם קצת –
ראשית, בית הספר של החופש הגדול עושה קאמבק; שנית, הבאנו לכם כמה עצות של איש החינוך ומנתח ההתנהגות
אילן זזון, שכדאי לכם לקרוא לפני שמתחיל הבלגן
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

אז מה עובר לכם בראש כשאתם חושבים על החופש הגדול? אנרכיה, שעמום וברדק נטול מסגרות, או דווקא זמן איכות משפחתי מהנה לבילויים, נסיעות וקצת מנוחה מהשגרה? אם אתם מזהים את עצמכם בעיקר בקטגוריה הראשונה, חכו רגע אחד עם הקלונקס – החופש אמנם תיכף מגיע, אבל איתו גם פרויקט 'בית הספר של החופש הגדול', שיתקיים השנה ברוב בתי הספר היסודיים של המועצה ומוזמנים אליו כל מסיימי כיתות א'-ג'. בית הספר יפעל בין התאריכים 2 – 20 ביולי (15 ימי פעילות בסך הכל), וההשתתפות היא בעלות של 300 ש"ח לילד/ה, כולל הסעות (בהתאם לאזורי רישום) שמירה והמון פעילויות שוות. רוצים עוד פרטים? רוצים להירשם? – צרו קשר עם ביה"ס של ילדכם.

אבל מה אחרי ה-20 ביולי? ומה אם הילדים שלכם בגילאי גנים או כיתות אחרות? בדיוק בשביל זה הבאנו לכאן גם את אילן זזון, עם כמה המלצות מועילות לקראת החופש.

צילום: PIXABAY

ימי החופש הגדול מביאים עמם זמן רב יותר לבילוי בחיק המשפחה; מצב שמעלה לא אחת אתגרים וסיטואציות משפחתיות מורכבות. אנו, ההורים, מוצאים את עצמנו בתחושת קושי מתמשך וחוסר אונים – אנחנו צועקים, מענישים, נוזפים ומאיימים כדי למצוא דרך להתמודד עם הילדים, ואחת הסיבות העיקריות לכך היא הדרך בה הם מבטאים את קשייהם בעזרת טווח התנהגויות רחב.

התנהגות היא בעצם סוג של תקשורת, ביטוי לצורך כלשהו המושג בדרך בה למד הילד לממשו. אין זה אומר שלא ניתן לשנות זאת, כלומר ללמוד דרך אחרת לממש את אותו צורך. מה שעליכם, ההורים, לשים לב אליו, הן הדרכים בהן ניתן למנוע מראש התנהגויות מסוימות (הכנה לקראת מצב מאתגר), וכמובן לתגובות שלכם (ברורות ועקביות).

הדיאלוג במשפחה – הכלי העיקרי והחשוב ביותר הוא קיום דיאלוג בין בני המשפחה. השיח המשותף יוצר מקום של הקשבה והתחשבות בכל אחד, בונה מחויבות משפחתית ומעניק אחריות אישית. על מנת ליצור שיח בין בני המשפחה מומלץ לדבר בטון רגוע, ממרחק קצר, ותוך יצירת קשר עין עם הילד. יש להימנע משימוש בצעקות, איומים או התניות, ולא לקיים את השיח בשעה שהילד עסוק בפעילות נעימה, או מעל הראש שלו. גם עם בני נוער חשוב ליצור שיח ולהיות קשובים לצרכיהם, תוך התחשבות ברצונותיהם לעצמאות ולאוטונומיה. אחת הדרכים הטובות היא ע"י תיאום ציפיות, שיקוף המצב וביטוי תוך כדי הקשבה לרגשות, לצרכים ולבקשות של כל אחד.

צילום: PEXELS

אחריות אישית ומשפחתית, המשך קיום השגרה ומניעת עימותים  – העדר מסגרת יוצר לעתים תחושת בלבול, בעוד השגרה מונעת משברים הנוצרים משעמום. כדי להתוות מסגרת, תכננו יחד את חופשת הקיץ שלכם: קיימו שיחה שבועית עם הילדים, בה ישמיע כל אחד את צרכיו, ובהתאם בנו לכם לו"ז משפחתי שבועי.

בנוסף רצוי לתכנן גם לו"ז יומי: שעת קימה ושינה, זמן לקייטנה, זמן לחברים, זמן מסכים, מטלות אישיות (לסדר את החדר, להוציא את הכלב לטיול, לשטוף כלים וכו'), לימודים, ארוחות וכל פעילות אחרת שרווחת במשפחה. כדאי וחשוב שכל בני המשפחה ייפגשו לפחות אחת ליום בארוחת הערב; בפגישה זו בני הבית מתראים, מקשיבים ומשתפים בחוויות מהיום שחלף, וניתן גם לדבר בה על התכניות של יום המחר. לאחר בניית הלו"ז המשותפת מומלץ לתלות את התכנון במקום מרכזי בבית, על המקרר למשל, כך שכל אחד יוכל לראות ולהיזכר במידה ושכח. התכנון יוצר מסגרת יומית, אך במידת הצורך ניתן להחליפה/לשנותה, תוך התחשבות בצרכיו של כל אחד מבני הבית. קחו בחשבון שייתכן ויהיה צורך להזכיר את שתוכנן.

מה ניתן לעשות כשנוצר קושי? – כהורים, בחרו מה מקובל ומה לא מקובל כהתנהגות מכבדת, ואמרו זאת בצורה ברורה לילדים. אמרו "לא" רק כשאתם מתכוונים לכך; ניתן להוסיף הסבר קצר, אך לא לאפשר משא ומתן על הלא. על התגובה להיות ברורה ועניינית, מבלי לאפשר את המשכו של העיסוק שנשלל, צפייה בטלוויזיה או עיסוק בנייד למשל. עם הילדים הצעירים נסו להתערב ע"י הצעה לפעילות אחרת, לעשות יחד משהו חדש או משהו שלא עשיתם זמן רב. שינוי מקום מונע אף הוא את ההתנהגות הצפויה. אם הילד נסער, יש להיות איתו במקום ניטרלי עד שיירגע, להקשיב לרגשותיו ולצרכיו, לדבר על הרגשות שלכם, ולהזכיר שהתנהגות זו אינה מקובלת עליכם. במקרים אלימים או התקפי זעם יש לעצור את ההתנהגות מיד, ולהתעלם מהתנהגויות נלוות כדברים הנאמרים בזמן כעס.

צילום: PEXELS

דבר אחרון וחביב הוא הגמישות – התנהגו ושדרו כי ניתן לבקש כל דבר; היו פתוחים ולא ביקורתיים ושיפוטיים. שאלו את הילד – "מה אתה מבקש?" ונהלו שיח לפיו גם אם לא ניתן לספק את רצונו יותיר תחושה טובה ונעימה.

הדינמיקה המשפחתית אוצרת בחובה מורכבויות ורגעים טובים ומאתגרים, אך בסופו של יום חשוב לדעת כי כל יום הוא יום חדש, ו"כל עוד הנר דולק- אפשר לתקן" (הרב קוק).    

חופש נעים!

אילן זזון – B.ED בחינוך, מנתח התנהגות – יועץ התנהגותי בגישה של תקשורת מקרבת ושפה גישורית ומנהל מקצועי בהכשרת מטפלים התנהגותיים מטעם בית ליאור. מורה ומחנך בבית הספר 'עינות ירדן'. רוצים להתייעץ עם אילן? צרו קשר בטלפון: 0502208976.

אולי יעניין אותך גם:

IMG-20240514-WA0002
אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום
"אנחנו, תושבי הצפון, נמשיך לדרוש מממשלת ישראל...
זאב אנגלמאיר
הַכֹּל מַתְחִיל מִנְּקֻדָּה
כבר מעל לשבעה חודשים שמדינת ישראל שרויה בכאוס...
IMG-20240509-WA0009
איגרת ראש המועצה ליום הזיכרון תשפ"ד
תושבות ותושבים, אני מניח שגם לכם.ן מתהפכת...

Education Template