fbpx

על המלך, התל והפיל שבחדר

עודד סער לוחץ את ידו של המלך חואן קרלוס בבית ההארחה איילת השחר
צילום: באדיבות ארכיון איילת השחר
מסעותיו של חואן קרלוס מלך ספרד לבוטסואנה, תל חצור ואיילת השחר

אם גם אתם נפלתם לבינג' כפייתי של הסדרה המדוברת של נטפליקס, 'הכתר', הסיפור הבא בטח ימצא חן בעיניכם: זוכרים את התמונה הזו? זוכרים שהזמנו אתכם לנסות ולזהות את האירוע במסגרתו היא צולמה? ובכן, מיד עם פרסום העיתון החלו לזרום אל המערכת תגובות נרגשות ולבשר לנו – זהו מלך ספרד, בביקורו באיילת השחר!

מדובר, אם כן, בחואן קרלוס הראשון (שהוא כבר בן 83 היום), אשר עלה לשלטון בנובמבר 1975, יומיים אחרי מותו של הדיקטטור פרנסיסקו פרנקו. לאורך רוב שנות שלטונו נהנה חואן קרלוס מפופולאריות בלתי מעורערת בארצו, במידה רבה הודות לחלקו המשמעותי בשינוי השלטון בספרד מדיקטטורה לדמוקרטיה. אלא שבמרוצת השנים נקשר שמו במספר שערוריות מתוקשרות, הוא הואשם בסגנון חיים ראוותני ומנותק בשעה שספרד שקעה במיתון ואבטלה, ואהדת הקהל כלפיו צנחה. בספר שראה אור בשנת 2012, נטען כי לאורך חייו פיתה המלך השרמנטי לא פחות מ-1,500 נשים, ובאחד נוסף, שפרסמה עיתונאית בכירה בספרד, נחשף גם רומן סודי שניהל חואן קרלוס (אשר נשוי לנסיכה סופיה, בתו של פאולוס מלך יוון), עם בת אצולה גרמנית, יפהפייה בשם קורין צו זיין-ויטגנשטיין. מערכת היחסים בין השניים נמשכה כעשור, ואף הובילה את חואן קרלוס לשקול ברצינות גירושין מסופיה, רעיון שנגנז לבסוף בלחצה של הסביבה. בשנת 2012 יצאו בחשאי חואן קרלוס וקורין למסע ציד פילים בזבזני ויקר-אימים בבוטסואנה שבדרום אפריקה; מסע שאמור היה להישמר בסוד, אלא שבמהלכו נפצע חואן קרלוס, והסיפור הסודי, המלוכלך והקטן הפך לפיל שֶׁפִּרנס לא מעט כותרות. מעט אחר כך, ביוני 2014, החליט המלך לפרוש מתפקידו ולהעביר את הכתר לבנו, הנסיך פיליפה. אלא שגם אז לא חדלו הצרות לרדוף אותו (רציתם דרמה או לא?), וממש באוגוסט אשתקד, לצד פתיחתה של חקירה בדבר מעורבותו בפרשת שחיתות הנוגעת למיזם הרכבת המהירה בסעודיה(!), הודיע חואן קרלוס על החלטתו לעזוב את ספרד.

ואפשר להוסיף ולספר עוד ועוד מעלילותיו של הדון חואן המזדקן, רק שהתרחקנו קצת יותר מדי מהתמונה שפה למעלה, ורצנו שנים רבות מדי קדימה, כי הביקור האמור של המלך בגליל העליון מתרחש אי-אז בנובמבר 1993, ובימים ההם אפילו המלכה סופיה מתלווה אליו.

אבל מה יש למלכת ולמלך ספרד לחפש באיילת השחר?  

עודד סער מקבל את פני המלך והמלכה. צילום באדיבות ארכיון איילת השחר

הסודות של תל חצור

בשנות ה-50' וה-60' עורכת משלחת מטעם האוניברסיטה העברית בראשות פרופ' יגאל ידין חפירות ארכיאולוגיות בחצור, האתר הגדול ביותר בישראל מהתקופה המקראית. החפירות הללו מתחדשות בשנת 1990 על ידי פרופ' אמנון בן-תור, ונמשכות מאז מדי קיץ ברצף, תחת הפרופ' וכיום גם ד"ר שלומית בכר, שמצטרפת אליו בשנת 2015.

בעת ביקורו של חואן קרלוס באיילת השחר ד"ר בכר אמנם רק תלמידה ביסודי, אך היא יודעת לספר על שיתוף פעולה שנרקם בשנות התשעים בין פרופ' בן-תור לאוניברסיטת קומפלוטנסה של מדריד (אחת האוניברסיטאות הוותיקות בעולם, והעתיקה באוניברסיטאות ספרד) ופרופ' מאייטה רוביאטו הספרדייה, שנעשית שותפתו לחפירות בתל חצור. עם כינון אותו שיתוף פעולה, מתחילות להגיע ארצה משלחות סטודנטים גדולות מספרד לחפירות מדי שנה.

אבל מה לחואן קרלוס ולחפירות? מסתבר כי בין אוניברסיטת קומפלוטנסה ומשפחת המלוכה הספרדית מערכת יחסים עמוקה וארוכת שנים, שתחילתה אי-שם ב-1293, אז מוקמת האוניברסיטה כבית ספר כללי באלקלה דה אנארס, הסמוכה למדריד, על ידי המלך סאנצ'ו הרביעי. בשנת 1499 הופך בית הספר הכללי לאוניברסיטה, ובשנת 1836 היא כבר עוברת למדריד ושמה מוסב ל'האוניברסיטה המרכזית'.

ביקורו של חואן קרלוס בישראל מתקיים בימים שאחרי ועידת השלום במדריד (שנת 1991); בנאומו האופטימי בכנסת הוא מכריז (ומעניין מאד לבחון זאת בראי הזמן), "יריחו, העיר התנ"כית, ורצועת עזה מתחילות לשמוע בתקווה את שופרות השלום. המושגים הישנים אינם תקפים עוד כדי לנסות ולהבין את טלטלת השינוי הקונה לו שביתה, כך נראה, באזור. לפני שנתיים היה לארצי הכבוד לארגן את ועידת השלום למזרח התיכון. במדריד נצעד צעד מכריע ומהפכני. לראשונה נזנחה דרך העימות והובע אמון במשא ומתן כדרך לפתרון בעיות העבר". כמה תקווה. כמה תמימות!

אך מאחר והמלך כבר כאן, בישראל, הוא מנצל את הביקור גם כדי לקפוץ ולהתרשם מהתקדמות העבודות באתר הארכיאולוגי בו חופרת משלחת מאוניברסיטת קומפלוטנסה בת טיפוחיו.

כמה מלים ביוונית, וסופיה הוקסמה

"בזמן ההוא עבדתי כפקידת קבלה בבית ההארחה", מספרת יעל מאיר (איילת השחר); "מדי שנה הייתה מגיעה למלון פרופסורית עם משלחת של ארכיאולוגים, בדרך כלל לתקופה של שבועיים, כדי לחפור בתל חצור". יעל זוכרת היטב את ביקוריה השנתיים של מאייטה רוביאטו, אך טוב יותר היא זוכרת את היום ההיסטורי בו הגיע חואן קרלוס להתרשם מהתקדמות החפירות, וקינח בארוחת צהריים בבית ההארחה. "הייתה כאן התרגשות מטורפת", היא מספרת. "המלך והמלכה באו עם משלחת מאד גדולה לחדר האוכל של המלון. אני זוכרת את המלכה סופיה מאד אלגנטית, יפה ותמירה. עמדנו עם החליפות השחורות, ולחצנו להם את היד". לא רק עובדי המלון התגייסו כדי לקבל בכבוד הראוי את פני המשלחת. טור ארוך של ילדי בית הספר 'מבוא הגליל', מנופפים בידיהם בדגלי ספרד, נמתח משער הקיבוץ ועד הכניסה לבית ההארחה.

"התמזל מזלי!", מספר עודד סער (איילת השחר), מנהל המלון דאז. "באותם ימים היה בית ההארחה איילת השחר בעל מוניטין ושם עולמי, ולנו היה הסכם עם משרד החוץ לארח את האורחים שלהם, בעיקר בסופי שבוע. מתוקף הקשרים השוטפים והקבועים עמם, קיבלנו יום אחד טלפון שבישר על הגעתם של מלך ספרד ואשתו לסיור באתרים המקודשים לנצרות באזור הכנרת ובנצרת. נמסר לנו שביום מסוים זה, הם והפמליה שלהם יסעדו אצלנו בצהריים". לעודד עצמו קשר אישי וחם ליוון; "בתחילת שנות השבעים הייתי בשליחות בת מספר שנים מטעם שירותי הביטחון ביוון, ולמדתי את השפה. ידעתי שסופיה יוונייה, לכן איך שהם הגיעו אמרתי לה כמה מלים ביוונית, ושביתי את ליבה".

הנסיך והנסיכה מוויילס עם הילדים בביקור בארמון הקיץ של המלך במיורקה, 1986

וזאת כנראה סתם רכילות מרושעת, אבל…

אז המלכה והמלך סעדו את ליבם, ונהנו מהחברה, ומהנוף ומהארוחה. אחר כך הם שבו, מן הסתם, לחייהם מלאי הסקנדלים, ואם להאמין לשמועות שמופצות בספרים ובמגזינים הספרדיים, הנה רק אחת: זוכרים שלמלך הכריזמטי והכובש מיוחסים לא פחות מ-1,500 רומנים? בספר שראה אור ב-2010 נטען כי אחת מהן הייתה הנסיכה דיאנה.

דיאנה הכחישה.

פורסם לראשונה בגיליון 245 מיום 16.6.2021

אולי יעניין אותך גם:

ezgif-3-16cbde83f4
הפשע מצטלם
מה עשה האופנובנק באיילת השחר, ועוד תוך כדי...
ארנה מר במהלך שירותה בפלמח, חולקת פת לחם עם פלסטיני
הבלונדינית הסודית
כשהעלנו את תמונתה של פלמ"חניקית יפהפייה ובהירת...
ezgif-3-26a265e627
כפר בלום על המפה!
מה עשה טל ברודי בכפר בלום רגע אחרי הפרישה...

Education Template