fbpx

להציל את חיות הבר

צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
אלפי בעלי חיים מוצאים את מותם על כבישי ישראל מדי שנה, מתוכם מאות חיות בר בסכנת הכחדה ● איך ניתן למנוע זאת, וכיצד תוכלו גם אתם לסייע בצמצום התופעה הקשה?
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

מי לא מכיר את הדקירה הזאת בבטן? אתם נוסעים לכם בכביש, נהנים מהנוף בחלון, מזמזמים את השיר שמתנגן ברדיו, ופתאום, בזווית העין, אתם קולטים אותה – חיה דרוסה מוטלת בצד הדרך.

גם אם חשתם לרגע צער או טלטלה, מן הסתם תמשיכו הלאה בנסיעה שלכם, אבל חשוב שתדעו: אלפי בעלי חיים נהרגים מדי שנה בישראל כתוצאה מדריסות, מתוכם מאות חיות בר בסכנת הכחדה: רק בשנת 2022 נדרסו מעל 400 חיות בר בסכנת הכחדה, על פי נתוני רשות הטבע והגנים. כתוצאה מפעילות האדם בעבר כבר נכחדו בישראל מינים כמו הנמר הערבי, דב חום סורי, חתול החולות, שועל פנק, גחן מצוי ואחרים, ובמצב העניינים הנוכחי עלולות להצטרף אליהם גם לוטרות, צבאים, גירית הדבש, קרקל ומינים נוספים (שבית הגידול של חלקם הוא גם אצלנו, בגליל העליון ועמק החולה). גורם משמעותי נוסף בהכחדת חיות הבר, מלבד התמותה כתוצאה מדריסות, נוגע לקיטוע בתי הגידול ושטחי המחייה הטבעיים שלהן על ידי תשתיות שונות ככבישים, מסילות ברזל, תעלות, קווי חשמל וצינורות, אשר מותירים אותן כלואות באזורים מצומצמים ועם אפשרויות מוגבלות לתנועה לצורך השגת מזון ומציאת בני זוג.

נתפס במצלמת שביל – שועל מצוי. צילום: באדיבות רט"ג

אלא שאירועי דריסה על הכבישים אינם רק מחזה עצוב ובלתי נעים, הם מהווים פגיעה משמעותית בטבע בישראל; חיות הבר מהוות חלק בלתי נפרד מהטבע, ולהן תפקידים חשובים בשימור תפקודן הבריא של המערכות האקולוגיות. המשך קיומן תורם להגנה על האקוסיסטמה האזורית, והכחדתן עשויה להוביל לשינויים בלתי רצויים בשירותי המערכת האקולוגית, כולל התפשטות מינים מזיקים ומינים פולשים, התפרצות מחלות זואונוטיות (מחלות  מידבקות אשר מועברות מבעלי חיים לבני אדם או מבני אדם לבעלי חיים) ובעיות סביבתיות חמורות נוספות.

לאחרונה התכנס פורום אזורי בהובלת ד"ר הילה שגיא מהיחידה הסביבתית האזורית אצבע הגליל, בניסיון לקדם פתרונות לצמצום דריסות חיות בר בכבישי הגליל העליון, בו הוצעו פתרונות שונים לנושא על ידי ד"ר דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים מרשות הטבע והגנים, והוצג מיפוי נקודות חמות בהן ריכוזים גבוהים של דריסות חיות בר באזורנו על ידי ד"ר דרור דנבום מהטכניון.

גירית מצויה. צילום: יריב מליחי, באדיבות רט"ג

עמותת 'מעברים בטוחים לחיות בר', הפועלת לשמירה על בתי הגידול של בעלי החיים וצמצום מספר הדריסות, גילתה כי בעמק החולה, המשמש כבית גידול למגוון חיות בר כיחמורים, צבאים, גיריות, לוטרות, נמיות וחיות אחרות, אורבת סכנה יומיומית בכביש 9115 המוביל מכביש 90 לשמורת החולה. פתרון יעיל להצלתן, תוך הגברת בטיחותם של הנוהגים בכבישים, הוא הקמת מעברים אקולוגיים בעבורן. בהולנד ובגרמניה, למשל, מיושמות תוכניות לאומיות במסגרתן מתאפשר מעבר בטוח לחיות בר בין בתי הגידול באמצעות מעברים עיליים ותחתיים והסרת חסמים לתנועתם של בעלי חיים. בישראל כבר ביצעה רשות הטבע והגנים מיפוי ועבודת תכנון של המקומות ההכרחיים לבניית מעברים דומים, אלא שהנ"ל אינם מתוקצבים על ידי משרד התחבורה, וכיום מצויים בישראל רק מספר מצומצם של מעברים מסוג זה. ועד שיימצאו התקציבים הנדרשים לבניית מעברים אקולוגיים בקנה מידה נרחב, איך ניתן בכל זאת לצמצם את מספר הדריסות של חיות הבר בעמק החולה?

צבאים. צילום: אתי נפרין, באדיבות רט"ג

מסתבר שבעולם כבר פועלות מערכות אזהרה חכמות המשמשות ככלי להפחתת מספר אירועי הדריסה. מערכות אלה משתמשות בחיישנים המזהים רכב מתקרב לאזור מועד לדריסות, ומפעילות מעין "אזעקה" אקוסטית או ויזואלית המרתיעה את בעלי החיים מהכביש בזמן מעבר המכונית. כאשר הכביש פנוי נפסק הגורם המרתיע והחיות יכולות לחצות את הכביש בבטחה.

מכשיר מעין זה כבר נמצא בשימוש במספר מדינות אירופיות ויעילותו בהחלט מרשימה – ירידה של כ-70% במספר הדריסות. עקב התנועה הערה של חיות בר באזורנו מבקשת עמותת 'מעברים בטוחים לחיות בר' לגייס 30 אלף שקלים (ותודו – סכום פעוט), לשם רכישת המכשיר והצבתו באופן מיידי גם בעמק החולה, בשיתוף פעולה עם נתיבי ישראל ורט"ג.

מעוניינים לסייע להבאת המכשיר לאזורנו? היכנסו לקישור: bit.ly/3NOYf6O

זכרו! הדרך הטובה ביותר לצמצם דריסות, היא בעזרתכם! בלילה, אנא סעו בכבישים לאט ובזהירות (במיוחד בכבישים המצוינים לעיל), ושימו לב לחיות הבר שחוצות את הכביש.

מקטעי כבישים עם מס' דריסות גבוה במיוחד בגליל העליון:

  • כביש 99 בין דפנה לדן.
  • כביש 918 בין חורשת טל וכפר סאלד.
  • כביש 977 בין צומת הגומא ונאות מרדכי.
  • כביש 9115 בצמוד לשמורת החולה.
  • כביש 8967 בין ברעם ודוב"ב.
  • כביש 89 בין ג'יש וסאסא.
בסכנת הכחדה – לוטרה. צילום: עזרא חדד, באדיבות רט"ג

אולי יעניין אותך גם:

ביום השחרור
ויוה לה וידה
המום וכואב את השבעה באוקטובר, דואג לגורל...
D144-103
השנה יותר מתמיד
"ואיך בימים הקשים האלה אנו יכולים לחגוג את...
ezgif-7-c07567aca6
איגרת ראש המועצה לסיום השבוע ה-29 למלחמה
תושבות ותושבים יקרים, פסח מאחורינו,...

Education Template