fbpx

לא מזיק לדעת

צילום: PEXELS
הקיץ כבר בפתח, וגם למזיקים החום עושה חשק לצאת לחגוג ● איך נפטרים מהם כאן, במועצה,
ומה ניתן לעשות לשם מניעתם מראש?
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

הקיץ הוא העונה המועדפת על ידי רבים, והוא מביא עמו, ללא ספק, אינספור דברים נהדרים: ים, בריכה, פירות נפלאים, חופשות ובילויים. אך כפי שאנחנו אוהבים את העונה החמה, כך גם יתושים, זבובים, מכרסמים, תיקנים, נמלים ושאר מרעין בישין, שיוצאים לבלות; עבורם, הגליל העליון, המשופע במקורות מים ומשקים חקלאיים, הינו גן עדן פורה לפעילות.

בעוד מרבית המזיקים מהווים בעיקר מטרד, ישנם גם אלו המהווים סכנה בריאותית של ממש, ועלולים להעביר נגיפים של מחלות מסוכנות, כמו קדחת מערב הנילוס למשל. כדי לתת לעניין זה מענה הוליסטי בקיבוצי המועצה, הרחיבה מחלקת התברואה את פעילותה בשנים האחרונות, וכיום היא מבצעת הדברה בשטחים פתוחים במועצה ובמבני ציבור ב-12 קיבוצים, כשהשאיפה היא לספק בסופו של דבר את השירות למירב קיבוצי המועצה.

"אנו פועלים בנושא ההדברה בכל קיבוצי המועצה, בחלקם בייעוץ ובמעקב, ובמשקים שהעבירו לאחריותנו את כלל הטיפול במזיקים גם במתן השירות פיזית", מסביר מנהל מחלקת התברואה, מוטי שי; "תפיסת העבודה שלנו היא שראשית כל חשוב לדאוג לטיפול מניעתי. הניסיון מוכיח שכשאנו דואגים מבעוד מועד לצמצם ככל הניתן את התרבות המזיקים, כך קל יותר לטפל בהם בזמן אמת". במסגרת עבודת המדבירים במשקים נעשה שימוש בקופסאות האכלה למכרסמים, מלכודות זבובים ומגוון אמצעים נוספים, המספקים אינדיקציה באשר לפעילות ולהתפשטות המזיקים השונים. "המדדים שאנו מקבלים מאמצעי הניטור מאפשרים לנו להתאים את הטיפול הטוב והיעיל ביותר לכל משק על פי נתוניו. טיפול כזה, על אף שנעשה במבנים והשטחים הציבוריים בלבד, משפיע על הקיבוץ כולו". בשנים האחרונות, מוסיף שי, עבר תחום הדברת המזיקים שינויים מרחיקי לכת. "אחרי שנים בהן היה התחום פרוץ, ובעקבות מקרים טרגיים שקרו עקב הדברה רשלנית, התחום כיום מפוקח ומסודר. אדם איננו יכול לעסוק בהדברה ללא רישיון מהמשרד לאיכות הסביבה. מחלקת התברואה במועצה מציעה לקיבוצים שירות מקצועי וברישיון, ומאפשרת בכך חיסכון בעלויות וביטחון באיכות הטיפול במזיקים".

צילום: PEXELS

"אנו נותנים מענה לכלל סוגי המזיקים, אך העיסוק העיקרי הוא ביתושים, זבובים ותיקנים", מספר גיל אגוזי (איילת השחר), איש השטח ומדביר מוסמך העוסק בתחום כבר מעל לשני עשורים. "בנוסף על כך מטפלים גם בבעיות נמלים, מכרסמים, צרעות ובעיות קשות יותר כמו טוואי התהלוכה". לדבריו, עם סיום הגשמים ותחילת עונת הקיץ, שזו גם 'העונה החמה' להתפתחות והתרבות אוכלוסיות המזיקים, מבצעת מחלקת התברואה בדיקות ביישובי המועצה, כדי למפות את מצב המזיקים ולהכין מענה מותאם על פי צרכיו של כל יישוב. בהמשך מתבצעות עבודות ההדברה על פי תכנית מסודרת, כשמפעם לפעם מתקבלות גם קריאות מיוחדות לטיפול בבעיות נקודתיות. בנוסף, מעניקה יחידת ההדברה במחלקת התברואה ייעוץ, ליווי והדרכה גם לקיבוצים להם מדביר מקומי, ומבצעת פיקוח על הפעילות. "לכל מקום יש את המאפיינים שלו, ולכל מזיק סוגי טיפול שונים", מסביר אגוזי; "עם הזמן אנו לומדים להכיר את הבעיות של כל יישוב, ויכולים לתת מענה טוב יותר. במקביל אנו מקפידים להעביר לקיבוצים הנחיות לטיפולים מונעים".

גם פסולת מזמינה מזיקים. צילום: PEXELS

אגוזי מדגיש כי לחצרות ולבתים הפרטיים חשיבות גדולה במניעת התפתחות מזיקים ביישוב. "בשלב זה איננו מטפלים בבתים פרטיים", הוא מדגיש, "אך לעתים במהלך טיפול בפנייה אנו מחפשים את מקור הבעיה, ובסופו של דבר מגיעים לחצר של בית פרטי, ושם מגלים את המפגע".

כדי למנוע את הופעתם של מזיקים, מציין אגוזי מספר עקרונות בסיסיים שמומלץ לכל אחד מאתנו לעקוב אחריהם ולבצעם:

  • טיפול מונע ליתושים, כולל ריקון של מים מכל מקום בו הם עשויים להיקוות בחצר הבית והמשק, כגון: אדניות, עציצים, דליים, חביות, צמיגים ואפילו פקקי בקבוקים. כמו כן תיקון נזילות בחצר, בגינה ובביוב, פתיחת סתימות במרזבים ומניעת היווצרות שלוליות. כלל האצבע לטיפול ביתושים – אין מים עומדים, אין דגירת יתושים.
    • על מנת למנוע התרבות של זבובים יש לטפל בכל מצע אורגני רטוב בו הם עשויים לדגור, או על ידי פינויו או על ידי ריסוס. בנוסף, חשוב מאד להקפיד על זריקת פסולת אורגנית ביתית בפחים, ולא "לסתום אותם" עם קרטונים. פסולת אורגנית שמצויה מחוץ לפח מושכת, מלבד מזבובים, גם מכרסמים, המושכים בעקבותיהם נחשים ובעלי חיים נוספים בשרשרת המזון.
    • בשנים האחרונות אנחנו עדין לכניסת מזיקים שמוגדרים כמינים פולשים, אחד מהם שמתפשט במהירות בארץ בכלל ובמועצה בפרט הוא נמלת האש הקטנה. כאשר רוכשים או מקבלים צמחים, עציצים וחומר צמחי, יש לבדוק האם הם מגיעים ממקום נקי מנמלת האש. באתר המשרד להגנת הסביבה יש את רשימת המשתלות שהתגלתה בהן נמלת האש: bit.ly/3lCXaET
    רוקנו מים מכל מקום בו הם עלולים להיקוות. צילום: PEXELS

    למידע נוסף:

    כך תיזהרו מנחשים:  bit.ly/3nadH3P

    הנחיות לפעולות מניעה וטיפול במפגע יתושים:  bit.ly/3LJPoE9

    אולי יעניין אותך גם:

    ביום השחרור
    ויוה לה וידה
    המום וכואב את השבעה באוקטובר, דואג לגורל...
    IMG-20240509-WA0009
    איגרת ראש המועצה ליום הזיכרון תשפ"ד
    תושבות ותושבים, אני מניח שגם לכם.ן מתהפכת...
    D144-103
    השנה יותר מתמיד
    "ואיך בימים הקשים האלה אנו יכולים לחגוג את...

    Education Template