fbpx

והרי התחזית: בעל הבית השתגע

צילום: דפנה אברהמס
בשנים האחרונות חווה העולם שלנו לא מעט אירועי אקלים קיצוניים. לצד פעולות סביבתיות מוכרות למניעת החמרת המשבר, חשוב שנדע להתמודד עם השלכותיו כאן ועכשיו. הגופים הממונים בארץ, ובתוכם היחידה הסביבתית במועצה, החלו בהיערכות אל מול השפעות שינויי האקלים שכבר דופקות על חלוננו
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

מה קורה לאקלים שלנו?

אקלים הינו אוסף של מאפיינים מטאורולוגיים הקובעים את סיווגו של אזור גאוגרפי מסוים מבחינת מזג האוויר הממוצע השורר בו לאורך השנה באופן קבוע ומחזורי. לפני כארבעים שנה הבחינו מדענים וחזאים שהטמפרטורות בכל העולם החלו לעלות באופן חד ומהיר יחסית להיסטוריה האקלימית, וכינו את התופעה בשם "התחממות גלובלית". בהמשך התברר שההתחממות יוצרת לא רק עליה בטמפרטורות, כי אם גם שינויים אקלימיים נוספים: אירועי מזג אוויר קיצוניים בתדירות גבוהה, שינוי בממוצע המשקעים ובתפזורת לאורך השנה, סופות, עלייה במפלס הים ועוד.

צילום: סיגל גולדמברג

העתיד כבר כאן?

עד לא מזמן, העריכו אנשי המקצוע כי תופעות אלה ישפיעו עלינו רק בעוד כמה עשורים, ומי שיסבול מהן יהיו ככל הנראה נכדינו ונינינו העתידיים. הסברה הייתה שאם בינתיים נדאג לשנות הרגלים שיגרמו להפחתת השימוש בגזי החממה, ונשאיר מספיק שטחים פתוחים וירוקים לאיזון הפיתוח – יהיה לנו מספיק זמן היערכות. אולם, בשנים האחרונות נראה שקצב שינויי האקלים מהיר הרבה יותר מכל מה שחשבנו: לא רק הדורות הבאים יפגעו. כולנו, ממש כאן ועכשיו, כבר מתחילים להרגיש את ההשלכות ונדרשים להתמודדות מתאימה. שינויי האקלים אינם מתרחשים באופן אחיד בכל העולם. באזורים מסוימים, כמו למשל במזרח הים התיכון שלנו שנמצא בתפר שבין האקלים הממוזג לאקלים המדברי, השינויים צפויים להיות משמעותיים אף יותר.

צילום: pixabay

אז מה עושים?

מדעני האקלים בעולם הבינו שהאנושות נמצאת בחלון הזדמנויות צר, שאם לא ייעשו בו פעולות משמעותיות להפחתת זיהום האטמוספירה, נגיע אל נקודת האל-חזור של יכולתנו להשפיע. במקביל, התחדדה ההכרה שאנו חייבים להיערך גם להשלכות החמורות – על החברה, הכלכלה והסביבה –  שהמשבר הזה כבר גורם: הצפות (כמו בימים אלו בקליפורניה) שצריך להתאים כנגדן את מערכות הניקוז; רצף של שנות בצורת שעלול לשנות את פני התיירות והחקלאות; ימים של חום קיצוני (כמו בקיץ האחרון) שמחייבים יותר הצללות בשבילי היישובים ובבתי הספר; או קור קיצוני (כמו בצפון ארה"ב לפני מספר שבועות) שמצריכים יותר אמצעי חימום לאוכלוסיות מוחלשות; ריבוי סופות או שריפות בעקבות יובש ארוך וקיצוני שמחייב הכנה של מערך החרום; התאמת הגינון, טיפול אחר בקרקעות, תכנון כל בנייה חדשה של מבנים ושל שכונות בהתאם לשינויים; ועוד מגוון של השלכות משמעותיות שמחייבות חשיבה מחודשת בהיערכות אליהן.

צילום: pixabay

וכאן אצלנו?

יחד עם 'מרכז השל לקיימות', מרכז השלטון האזורי והמשרד להגנת הסביבה, יזמה היחידה הסביבתית אצבע הגליל תוכנית היערכות רשותית, שמטרתה לחשוף את מנהלי התחומים השונים במועצה למשבר האקלים, להפנות את תשומת ליבם להשלכות שלו על האזור שלנו ולחשוב ביחד כיצד עלינו להיערך. עד כה התקיימו ארבעה מפגשים: במפגש הראשון הוסבר למשתתפים מהו משבר האקלים ואיפה הוא פוגש אותנו כבעלי תפקידים ברשות המקומית. שני המפגשים הבאים הוקדשו להכנת תוכניות עבודה לפי תחומים – הנדסה, מוניציפלי וחברה/חינוך. במפגש הרביעי והמסכם שהתקיים בשבוע שעבר, הוצגו התוכניות של חלק ממחלקות המועצה – אגף החינוך ייערך להכנת תשתיות ונוי שיאפשרו מרחבים מוצלים יותר וישלב תכנים פדגוגים להעלאת המודעות; מחלקת הגינון תקדם ביישובים ובאתרים נוספים נוי חכם שיהיה מותאם לאקלים המשתנה, למחסור במים ולקרקע יבשה יותר; אגף השירותים החברתיים יכין תוכנית להתמודדות של האוכלוסיות המוחלשות עם אירועי מזג אוויר קיצוניים יותר; קולחי גליל עליון ורשות ניקוז כנרת יקימו פורום שיתכלל את ניהול הנֶגֶר ביישובים ובשטחים הפתוחים; אגף ההנדסה ייתן דגש משמעותי יותר לבנייה הירוקה; מחלקת הבטחון תכין תוכנית חרום לתרחישי קיצון. במהלך השנה הקרובה, בהובלת היחידה הסביבתית, תגובש תוכנית היערכות כלל מועצתית להשלכות משבר האקלים. חשוב להפנים: משבר האקלים כבר מזמן אינו עניינם של אנשי הסביבה לבדם, הוא נוגע בכולנו, כאן ובכל העולם.

העולם בידיים שלנו. צילום: pixabay

אולי יעניין אותך גם:

חטיבת_יפתח_-_הגדוד_השלישי_-_1_-_נבי_יושע_-_הקרב_על_המצודה_-_נבי_יושע_אחד_המבצר-137049
יש לנו כ"ח
"אנחנו פה כדי להזכיר ולהזהיר: אנחנו נלחמים...
ezgif-6-8658d5357e
איגרת ראש המועצה לחג הפסח
תושבות, תושבים, חברות וחברים, אוטוטו נתכנס...
1111
חוזרים הביתה?
תסכול? כעס? חרדה? קשה לבחור אלמנט אחד ויחיד...

Education Template