fbpx

גשרים במקום חומות

צילום: מ.א. הגליל העליון
במהלך אחת-עשרה שנות כהונתו, מילא ראש המועצה, גיורא זלץ, תפקיד מרכזי בעיצוב השותפות של הגליל העליון עם מחוז לודוויגסבורג בגרמניה. השבוע, בערב מרגש במיוחד, קיבל זלץ מדליית הוקרה ממקבילו הגרמני על פועלו בחיזוק הקשר הגרמני-ישראלי ● "יש לנו את האפשרות לבחור האם לבנות חומות, גבולות ומחסומים או לבנות גשרים בין בני האדם"
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

ארבעים שנה חלפו מאז התחיל הקשר המיוחד בין מחוז לודוויגסבורג בדרום גרמניה לבין הגליל העליון. בתקופה הזאת ביקרו בגרמניה אלפי תלמידים מבתי הספר שלנו, ואלפי בני נוער גרמנים ביקרו כאן אצלנו. קשרים הדוקים נרקמו בין מערכות החינוך, הבריאות, האמנות והגנת הסביבה – שלהם ושלנו. גיורא זלץ, בעצמו בן ל'מנצחי שואה', כפי שהוא מקפיד לכנותם, מספר על ההשראה שהעניק לו אביו, שעיצבה במידה רבה את תפיסת עולמו: "אבי מעולם לא כעס על הגרמנים בגלל הנאצים. הוא ידע למצוא את הטוב בכל מה שקרה לו. זה לימד אותי שלא מספיק לזכור את השואה, צריך להפיק ממנה לקחים, בעיקר במשמעות החינוכית – כאשר צעירים גרמנים וישראלים לומדים יחד על העבר הקשה מאוד שהם חולקים, כאשר הם דנים בו בפתיחות ובכנות, הם גם יוצרים ביחד חשיבה על עתיד טוב יותר".

צילום: מ.א. הגליל העליון

באירוע לציון ארבעים שנות שותפות, שהתקיים בנוכחות משלחת של בעלי תפקידים מהקיבוצים ומהמועצה, העניק ראש מחוז לודוויגסבורג לזלץ מדליית כבוד המוענקת על ידי הפרלמנט לאזרחים גרמנים. עד היום, רק שלושה אנשים שאינם אזרחי גרמניה זכו לקבל מדליה זו. במהלך הטקס המרגש עד מאוד, נשא זלץ את הדברים הבאים:  

"הערב, לא אדבר על השואה. גם לא אזכיר את פטר, אבא שלי, או את אסתר, אמה של רחלה אשתי – שני מנצחי שואה שהם ההשראה והמוטיבציה העיקריים שלי לעיסוק בנושא. אסתר, פטר ורבים אחרים ניצחו את היטלר, ניצחו את הנאצים, הקימו משפחה, ילדים, נכדים ונינים, הקימו מדינה. הערב אדבר על השותפות בין שתי הרשויות, על המשמעות שלה. הערב אדבר על קירות, גבולות, מחסומים וגשרים. בעולם החדש בו אנחנו חיים אין כמעט משמעות לגבולות בין מדינות, לחומות, למחסומים. כל אלו, נוצרים וקיימים רק בתוכנו, בלב שלנו, במחשבות שלנו. יש לנו את האפשרות לבחור האם לבנות חומות, גבולות ומחסומים, או לבנות גשרים בין בני האדם ולקחת על כך את האחריות. החומרים הנדרשים לבניית חומה, מחסום וגבולות בין אנשים, אינם בטון וברזל, אלא, כעס, שנאה ותסכול. כך, גם על מנת לבנות גשרים בין אנשים לא צריך חומרים, מה שנדרש זה אומץ, סבלנות ומוכנות לוותר. מי שחזק היום עלול להיות חלש מחר, מי שחלש ומבקש עזרה היום יכול להיות חזק מחר. חוזק או חולשה זו מציאות משתנה שלא תלויה רק בנו, אז אל תתנו למציאות רגעית לבלבל אתכם. המבחן האמיתי לחוזק ועוצמה הוא היכולת להקשיב, לכבד, לוותר. חומות וגבולות הן תוצר של חולשה, גשרים נבנים באומץ מתוך עוצמה. כאשר אנחנו בונים לעצמנו ובתוכנו חומות הם נעשות גבוהות יותר ויותר, אנחנו מחפשים ומוצאים את הסיבות לקיומן, וככל שהן גבוהות יותר אנחנו רואים פחות את מי שסביבנו ועוסקים יותר ויותר בעצמנו. כך גם הגשרים שנבנים בין בני אדם, על ידי בני אדם – בשונה מאלו הבנויים מברזל ובטון, גשרים בין אנשים, מתחזקים, מתארכים ומתרחבים עם הזמן. אני גאה שהגשר שלנו, השותפות שבנינו בין שתי הרשויות – מתחזק, מתארך ומתרחב עם הזמן: שותפות בין בתי החולים, בין תזמורות נוער, אומנים מהגליל העליון שמגיעים לכאן ועוד. זו המהות של השותפות בינינו – לומדים את העבר המשותף המורכב, מדברים בהווה בפתיחות, בכנות ובאומץ, ובעיקר מייצרים את היכולת לבנות עתיד טוב יותר לילדים ולנכדים שלנו. אנחנו יחד, שוברים קירות ובונים גשרים".

אולי יעניין אותך גם:

IMG-20240514-WA0002
אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום
"אנחנו, תושבי הצפון, נמשיך לדרוש מממשלת ישראל...
זאב אנגלמאיר
הַכֹּל מַתְחִיל מִנְּקֻדָּה
כבר מעל לשבעה חודשים שמדינת ישראל שרויה בכאוס...
IMG-20240509-WA0009
איגרת ראש המועצה ליום הזיכרון תשפ"ד
תושבות ותושבים, אני מניח שגם לכם.ן מתהפכת...

Education Template