fbpx

'אקומיוניטי' – ממחזרים ומחזירים לחברה

צילום: PIXABAY
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

הלפטופ הקשיש שלכם נפח את נשמתו, ושלח אתכם לרכוש מכשיר חדש.

אבל מה בדיוק עליכם לעשות עם הישן? לאן בדיוק צריך להשליך אותו? הוא לא זכוכית, לא  אריזה, גם לא נייר. ולא רק אתם מחפשים דרך להיפטר מהמכשירים הישנים – העלייה המטורפת בצריכת מוצרי אלקטרוניקה מביאה, בתורה, גם להשלכת כמויות עצומות של מכשירים שהתיישנו, התקלקלו, או סתם נמאסו אחרי זמן מה. כמות הפסולת האלקטרונית הנזרקת בישראל עומדת על מאות אלפי טונות מדי שנה, ופסולת שאיננה מטופלת כראוי מזהמת, כידוע, את האוויר ואת המים, שכן היא מכילה חומרים רעילים אשר נשטפים בגשם, מחלחלים בקרקע אל מי התהום, וחודרים למים ולמזון של בעלי החיים ושלנו. להערכת תאגיד 'אקומיוניטי' מהווה הפסולת האלקטרונית כ-2% מסך כמות הפסולת המוצקה בישראל, אך מייצרת כ-70% מסך הרעלים המסוכנים. אז מה עושים עם כל הפסולת הזאת? במפעל המיחזור של התאגיד המוטו המוביל הוא "ממחזרים ומחזירים לחברה".

איך זה עובד?

בשלב הראשון נערך במפעל מיון קפדני, במסגרתו ציוד שניתן למחדש (להשמיש מחדש) מותקן במעבדת המפעל, מורכב ומוחזר לשימוש בקהילה. פסולת שלא ניתן להשמישה מחדש ממוינת שוב ומופרדת למרכיביה, כגון ברזל, אלומיניום, נחושת וכדומה, מרכיבים אותם ניתן למכור כחומרי גלם לתעשייה ובכך להקטין את היקף  החומרים שיגיעו לבסוף להטמנה.

אלא שלתאגיד 'אקומיוניטי' לא רק ייעוד סביבתי כי אם אוריינטציה חברתית ברורה – התאגיד מעסיק עובדים בעלי צרכים מיוחדים עם כל סוגי המוגבלויות (פיזיות, מנטליות ורגשיות) ומספק להם פרנסה. כ-800 אלף איש בישראל – קרוב ל-10 אחוז מכלל האוכלוסייה – מוגדרים כאנשים עם צרכים מיוחדים; כ-300 אלף מתוכם מסוגלים לצאת לעבוד אך רק כרבע מהם מועסקים, כשהעבודות המוצעות להם כוללות על פי רוב מטלות מונוטוניות מזדמנות, והם אינם נהנים מתוכנית שיקומית או אופק תעסוקתי של ממש. עובדי 'אקומיוניטי', לעומת זאת, זוכים להכשרות ולקורסים בענף תעסוקתם, ועוסקים במחזור והשמשה של הפסולת האלקטרונית.

רוצים לקחת חלק במפעל החברתי-סביבתי של 'אקומיוניטי'?

כל שעליכם לעשות הוא להביא את הפסולת האלקטרונית שלכם למתקן למיחזור פסולת אלקטרונית, והשבוע ממש פוזרו ברחבי המועצה 12 מתקנים ייחודיים שכאלה, שהצטרפו ל-9 שכבר מוצבים בקיבוצים שלנו. למתקן שלושה פתחים, כל אחד מהם מיועד לסוג אחר של פסולת: אחד לנורות, שני לסוללות והשלישי לשאר הציוד האלקטרוני: מסכים, עכברי מחשב, מחשבים ניידים, מוצרים חשמליים קטנים כשעונים, מצלמות, פנסים ועוד. הציוד שתשליכו למתקן ייאסף למפעל 'אקומיוניטי' בכרמיאל, שימחזר וישמיש את הפסולת הזו, ישמור על הסביבה ויעניק לבעלי צרכים מיוחדים תעסוקה מעשירה ומתגמלת.

עד סוף השנה תסיים המועצה להציב מתקני מיחזור לאלקטרוניקה בכל קיבוצי המועצה, ואתם מוזמנים להמשיך להפריד, למען הסביבה וגם למען רווחת האחר.

מתקן למיחזור פסולת אלקטרונית. צילום: מ.א. הגליל העליון

אולי יעניין אותך גם:

ביום השחרור
ויוה לה וידה
המום וכואב את השבעה באוקטובר, דואג לגורל...
IMG-20240509-WA0009
איגרת ראש המועצה ליום הזיכרון תשפ"ד
תושבות ותושבים, אני מניח שגם לכם.ן מתהפכת...
D144-103
השנה יותר מתמיד
"ואיך בימים הקשים האלה אנו יכולים לחגוג את...

Education Template