האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...
|
מאז פרוץ המערכה מול איראן, חיים שוב תושבי הגליל העליון תחת איום ביטחוני מתמשך, אזעקות חוזרות ונשנות, השבתה של מוסדות החינוך ותחושת אי ודאות עמוקה. הורים רבים מוצאים את עצמם מתקשים להחזיק באוויר את כל הכדורים – הבית, הילדים, וכן, גם את עצמם. נוכח המציאות המלחיצה והמאתגרת הזו, פותח שוב השירות הפסיכולוגי-חינוכי של המועצה קו חם ייעודי להורים, תוך הבנה שבאירועי חירום – כשהמערכות הרגילות משותקות – הם נשארים לבד עם לא מעט קשיים ועם הרבה מאוד שאלות.
"בשגרה אנחנו לא עובדים ישירות מול התושבים", מסבירה הילה שור, מנהלת השפ"ח במועצה, "התקשורת נעשית דרך בתי הספר והגנים, שם יש קשר רציף עם הילדים והצוותים, והם אלו שמפנים לטיפולנו את המקרים השונים. אבל באירועי חירום, כשהמערכות הרגילות מושבתות, אנחנו משתדלים לפתוח עוד ערוצים דרכם ניתן לפנות אלינו גם בלי תיווך בית הספר. זה קרה גם במערכה הביטחונית הקודמת מול לבנון, וגם בתקופת הקורונה".

איך נעשית הפנייה לקו החם?
"גילינו שהדרך הטובה ביותר היא לפרסם לינק שמפנה אל טופס דיגיטלי, אותו יכולים התושבים למלא ולשלוח בכל שעה. למדנו שאם אנחנו מפרסמים מספר טלפון – אנשים לא מתקשרים. יש בזה משהו קצת מרתיע, כנראה, ויותר קל פשוט להיכנס ולמלא טופס".
את הפניות שמגיעות אל השירות הפסיכולוגי-חינוכי מנתבת הילה בין צוות של 14 פסיכולוגים, כל פנייה לאיש הצוות המתאים ביותר או לפסיכולוג שמכיר את הילד או המסגרת בה הוא לומד. "המערכת הזו מאפשרת לנו גם לתעדף את הפניות, ולחזור מוקדם יותר אל מקרים שנראים לנו דחופים יותר", מסבירה הילה. "לפעמים נדרשת רק התייעצות עם פסיכולוג, לפעמים אנחנו מחזירים את הפנייה ליועצת או למחנכת בבית הספר, ויש מקרים מתמשכים ומורכבים יותר, שדורשים יותר משיחה אחת ולעיתים אף הפנייה לגורמים אחרים – רווחה, שירותי בריאות הנפש. בנוסף, אנחנו מבצעים מעקב אחרי כל פנייה שמגיעה אלינו. ישנן משפחות איתן כבר יש לנו היכרות מוקדמת, מסבבים קודמים".
מהם נושאי הפניות העיקריים שעולים? אילו שאלות חוזרות על עצמן?
"מופיע בעיקר נושא ההתנהלות המשפחתית, יחסי הורים וילדים, בעיקר ילדים שיש להם קשיי ויסות או קשיים רגשיים כלשהם, מה שמקשה עוד יותר על ההורים לנהל את התא המשפחתי. זו תקופה מאוד לא פשוטה, ואנחנו עוזרים לאנשים להכיר בכוחות שיש להם, להגדיר את הציפיות מעצמם מחדש בתקופה כזאת, לשים את סדרי העדיפויות במקום הנכון. עוד נושא שחוזר בפניות רבות הוא החרדות והפחדים שהילדים חווים".
אם יש הורה שמתלבט האם לפנות – מה חשוב שיידע?
"אם אתם מתלבטים האם לפנות, אם אתם לא בטוחים האם זאת באמת בעיה שמצריכה פסיכולוג או לא – גם זאת סיבה לפנות", מסכמת הילה. "אל תישארו לבד עם השאלות. אם יש ספק – אין ספק. פנו אלינו".
השירות ניתן ללא עלות ומיועד להורים לילדים בגילאי 18-3 תושבי המועצה. הפנייה נשמרת בדיסקרטיות מלאה. מעוניינים לפנות אל הקו החם?