fbpx

אין לנו ארץ אחרת

גיורא זלץ. צילום: דנה קרוצ'י
יש להבין: מה שהיה הוא לא מה שיהיה. בחודשים ובשנים הבאות ייכתב סיפור חדש, סיפור אשר יגדיר את מדינת ישראל, את הישראלי והישראליות החדשים. ואנחנו כאן בשביל ילדינו ונכדינו; אלו שעבורם ייכתב הסיפור הישראלי החדש: סיפור בו הדמוקרטיה היא ערך יסוד, דרך חיים, לא אידאל נכסף עליו יש להילחם
האזינו לכתבה
Getting your Trinity Audio player ready...

במסורת היהודית יום כיפור הוא זמן לחשבון נפש. אני לא מכיר עוד תרבויות ועמים שייחדו יום למטרה נעלה כזאת. יחד עם זאת, נדמה לי שהשנה החשבון ארוך במיוחד. והנפש? הנפש מודאגת. מדינת ישראל שרויה בנקודת מפנה; נקודה בזמן שפירושה הוא – סיפור אחד נגמר, סיפור חדש מתחיל. סיפור שונה.

ישנם אירועים בהיסטוריה – מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים – בהם השינוי הגדול, הסיפור החדש, מתבהר לנו רק כעבור מספר שנים. אין זה המקרה הפעם. בשנה האחרונה, בכל יום שעובר, נוכח כל אמירה ופעולה של חברי כנסת ושרים, מתחוור לכולנו כי זוהי נקודת מפנה. יש להבין: מה שהיה הוא לא מה שיהיה. בחודשים ובשנים הבאות ייכתב סיפור חדש, סיפור אשר יגדיר את מדינת ישראל, את הישראלי והישראליות החדשים. לפיכך השאלה החשובה היחידה שראוי כעת לשאול היא – מהו הסיפור החדש שייכתב על מדינת ישראל, ומי יהיו אלו שיכתבו אותו ?

שלושה, ארבעה, חמישה חוקים הקשורים למערכת המשפט הם רק מסך העשן; הסיפור האמיתי הנכתב במחשכים הוא אחר, וקודר בהרבה. יש את אלו הפועלים על מנת שבסיפור הזה תהיה ישראל מדינה משיחית-דתית, גזענית ופשיסטית; מדינה בה יירמסו זכויות המיעוטים וגזע עליון ימשול בה על הגזע התחתון; מדינה בה השלטון יחזיק בכוח בלתי-מוגבל לחוקק כול חוק בו יחפוץ, לקבל החלטות או במחי יד לבטלן. את השיטה ואת הדרך אנו מכירים היטב ממדינות ומזמנים אחרים; למרבה האימה היא מיושמת עד היום במדינות כמו איראן, הונגריה או פולין.

קרקע שזורעים בה כעס, תסכול ושנאה, מנהיגות שמנצלת את הרגשות האנושיים השפלים והאפלים ביותר, מנהיגות שחומסת כוח שלטוני בלתי מוגבל, היא קרקע פורייה לכינון מדינה כזו: מדינה בה עבריינים מורשעים ממונים לשרים, מדינה בה שרים וחברי כנסת מעודדים פרעות כנגד מיעוטים; מדינה הנוטלת את הזכות הבסיסית של כל אחד ואחת מאיתנו לאהוב ולהקים משפחה עם מי שאנחנו בוחרים; מדינה בה חברי כנסת ושרים מבזים את הצבא ואת כוחות הביטחון, בעוד שיעור ניכר מהם, מבניהם ובנותיהם, אינם נושאים ולא יישאו בנטל הגנת מדינת ישראל.

אנחנו כאן בשביל לעצור את זה.

אנחנו כאן בשביל ילדינו ונכדינו; אלו שעבורם ייכתב הסיפור הישראלי החדש: סיפור בו הדמוקרטיה היא ערך יסוד, דרך חיים, לא אידאל נכסף עליו יש להילחם. סיפור בו השוני בין בני האדם אינו סיבה לפחד כי אם מקור לעוצמה. סיפור בו "ואהבת לרעך כמוך", או "ובצלם אלוהים נברא", הינם דרך חיים המבטאת שוויון ערך האדם – כל אדם – המחייבת מתן זכויות והזדמנויות שוות לכולם.                                                              

אנחנו כאן כדי לומר שהסיפור החדש ייכתב יחד עִם ועבור כל מי שיבחר לחיות כאן איתנו כשותפים מלאים, כאזרחים שווי חובות וזכויות. אנחנו כאן על מנת שהסיפור החדש יישען על מגילת העצמאות – לא רק כהכרזה, כי אם כבסיס לחוקה. "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות, תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום ותקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע, ומין".              

"להיות עם חופשי בארצנו" איננה רק שורה בהמנון הלאומי. זוהי המשימה. המחויבות שלנו.

ואנחנו ננצח, כי אנחנו צודקים. ננצח, כי יש לנו יותר מדי מה להפסיד. אנחנו ננצח, כי אין לנו דרך אחרת; אין לנו ארץ אחרת.

אולי יעניין אותך גם:

IMG-20240715-WA0013
אתמול ראיתי מישהי בוכה
בשבעה באוקטובר התבררה לנו המשמעות העמוקה...
ezgif-1-3f31140fd2
לא נפסיק לרקוד
באירוע ענק שהתקיים בשבוע שעבר בפארק גני יהושע...
תמונה משפחת עינה קפלן רוכמן (Large)
מיומנה של מפונה
אחרי חודשיים מחניקים של שהייה בבית מלון,...

Education Template